Szuperhatékony sporthibrid a BMW-től

2009.08.31. 10:00

Olyan harapós, mint egy M3-as, és kevesebbet fogyaszt, mint a legtöbb kisautó, igaz, ehhez három motorra van szüksége. A Vision EfficientDynamics nevű tanulmányt a Frankfurti Autószalonon állítják ki szeptember közepén.

Korábban arról lehetett hallani, hogy a BMW egy valódi szupersportkocsit készül bemutatni, de a dolog nem ilyen egyértelmű. Bár néhány részletében valóban a Ferrarik és Lamborghinik formai megoldásai köszönnek vissza, például hasonlóan alacsony, és az ajtók is előre, felfelé nyílnak, a tanulmány nem igazán fér bele a ma használt skatulyák egyikébe sem. Az utastérben például négy személy számára van hely, így ez alapján akár sportszedánnak is nevezhetnénk a típust. Lényegében az egész autót egyfajta útkeresés jellemzi: a formaterven is az látszik, hogy a formatervezők igyekeztek valami újszerűt rajzolni, méghozzá úgy, hogy a meglehetősen szimpla alapforma már adott volt. A mérnököknek ugyanis szükségük volt az alacsony légellenállásra, így a művészeknek nem jutott más, olyan trükkökkel kellett beérjék, mint a karosszériaelemek színezése, vagy a hatalmas üvegajtók. A legérdekesebb formákkal is hátul találkozhatunk: a lámpatestek és a légterelők fura egyvelegéhez hasonlót még nemigen láthatott a közönség.

A forma hatékonyságát valóban sikerült megőrizni: a légellenállási tényezője csupán 0,22, és ami legalább ilyen lényeges, kis magassága miatt a homlokfelülete is kisebb a szokásosnál. A kedvező aerodinamika pedig egyszerre javítja a gazdaságosságot, és a menetteljesítmény-adatokat. A tervezők célja ugyanis a lehetetlen megvalósítása volt: olyan autót akartak létrehozni, ami lélegzetelállítóan gyors, miközben minimális terhelést jelent a környezet számára. A közölt adatok ismeretében úgy tűnik, ez sikerült is nekik: a Vision EfficientDynamics 4,8 másodperc alatt is elérheti a 100 km/h-s sebességes, de az átlagfogyasztása vegyes ciklusban csupán 3,76 liter gázolaj 100 kilométerre.

Mindezt egy teljesen új, konnektoros hibrid hajtásrendszerrel érték el, ami összesen három motort foglal magába. Az autót hosszú távon egy takarékos dízelmotor hajtja: az 1,5 literes, turbós háromhengeres csúcsteljesítménye 163 lóerő, maximális nyomatéka pedig 290 Nm. Ezen felül két villanymotort építettek a rendszerbe. Egyet a dupla kuplungos váltó és az apró dízelmotor közé – ez is a hátsó kerekeket hajtja, és 33 lóerő állandó teljesítményt, valamint 51 lóerőnyi csúcsteljesítményt nyújt – egyet pedig az első tengely vonalába. Ez utóbbi az első kerekeket forgatja, és állandó jelleggel 80, 30 másodpercig 112, vagy 10 másodpercig 139 lóerő leadására alkalmas. Az összteljesítmény néhány másodpercig akár a 356 lóerő is lehet, a három motor együttes nyomatéka pedig elérheti a 800 Nm-t, hosszabb távon azonban legfeljebb 270 lóerő vehető igénybe.

A villanymotorokat egy 98 cellás Li-ion akkumulátor táplálja, amelynek kapacitása 10,8 kWh, a működési feszültsége 364 V, és rövid időre akár 1200 A erősségű áram leadására is alkalmas. Az egész csomag tömege csupán 85 kilogramm, és a segítségével legfeljebb 50 kilométert tehet meg a tanulmányautó, a további utazáshoz már mindenképp be kell indítani a dízelmotort. tervezők azonban arra hivatkoznak, ahogy az ilyen hibrideknél már megszokhattuk, hogy a legtöbb autós a hétköznapokban nemigen megy 50 kilométernél többet, így a dízelmotorra igen ritkán van szükség. Ha valaki csak a napi munkába járásra használná az autót, és minden éjjel feltöltené az akkumulátort a hálózatról, elvben akár károsanyag-emmisszió nélkül, villanyautóként is használhatná a BMW tanulmányát.

A Vision EfficientDynamics persze elsősorban kirakatjármű. Azért építette a BMW, hogy megmutassa, képes környezetbarát járművet építeni, anélkül, hogy csorbát ejtene saját sportos arculatán. A képesség azonban nem feltétlen jelez szándékot is: az az érzésünk, akár évtizedek is eltelhetnek anélkül, hogy a BMW hasonlóan takarékos szériamodellekkel jelentkezne, hiszen vásárlóik nagy része egyelőre nem igényel többet ezen a téren, mint amit már a korszerű dízelmotorokkal nyújtani tudnak.

Az oldalról ajánljuk

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58