Jaguar XJ 1,2 literes motorral
A britek új tanulmánya ultratakarékos, és még jól is megy, az első ötven kilométeren. Utána viszont csak vánszorog.
A Jaguarnál is azzal kísérleteznek, hogy hogyan lehet egy luxusautót takarékossá tenni, úgy, hogy ne sérüljön a használati értéke. A műszaki lehetőségeik azonban erősen behatároltak, így az XJ benzin-elektromos változata csak komoly kompromisszumok árán használható. A hajtáslánc a konnektoros hibridek megszokott sémáját követi: a hajtást egy 195 lóerős villanymotor végzi, amelyet Li-ion akkumulátorokból táplálnak. Egy töltés azonban csupán 48 kilométerre elegendő, így ha elfogy az elektromos energia, a továbbiakban a Lotus által kifejlesztett benzines aggregátor táplálja a rendszert, amelyből 47 lóerő nyerhető ki. Így a hatótávolság további 950 kilométerrel tolható ki, és a fogyasztás is minimális – nagyjából 5 liter 100 kilométeren – de arról a Jaguar is szemérmesen hallgat, hogy az 1,2 literes háromhengeresből nyert energia ilyenkor milyen dinamikát biztosít az autónak. Az az érzésünk, ilyenkor nem célszerű az autópályára merészkedni a luxusautóval.
A Jaguar szakemberei is tisztában vannak vele, hogy a gyártás lehetősége még nagyon távoli. „Ez a technológia még igencsak gyerekcipőben jár. Nagyon sokat kell még dolgoznunk rajta, hogy egyáltalán gondolhassunk a sorozatgyártásra, mivel a rendszer elemei egyelőre sem minőségben, sem árban nem alkalmasak rá, hogy egy Jaguar termék részei legyenek.” - foglalta össze az aktuális helyzetet a tervezőcsapatot vezető Anthony Harper. Optimista becslések szerint legkorábban 2012-re lehet gyártásra alkalmas jármű az XJ hibridből.