Két új Jaguar a láthatáron

2010.06.03. 07:04

Rábólintottak az X-Type utódjára és a kis Boxster-gyilkosra is. A Tata évi egymilliárd angol fontot szán a Jaguar és a Land Rover felpörgetésére.

ftypecn

A Jaguar lényegében féllábú modellpalettával érkezett a Fordtól, ami legfeljebb a vegetálásra lenne elég, növekedésre aligha. Pedig a Tata számára is fontos, hogy jól menjen az üzlet – pusztán a presztízsért még ők sem akarnak autót gyártani. Épp ezért elkészült – és most ki is szivárgott – a terv a választék kibővítésére és felfrissítésére. A Tata öt éven keresztül egy-egy milliárd fontot önt le a Jaguar és a Land Rover torkán, hogy a két márka megerősödjön, de lesz is helye a befektetésnek.

Elsősorban az új típusok kifejlesztéséhez kell masszív anyagi háttér. Két olyan típus tervei is készülnek, amellyel a jelenleginél sokkal több vevőt szerezhet magának a Jaguar. Az egyik az F-Type néven emlegetett kis sportkocsi: ezzel a Porsche Boxsternek szeretne konkurenciát teremteni a brit gyártó, bár a Jaguar kétülésese orrmotoros lesz. Az autón egyelőre a főtervező, Ian Callum és csapata dolgozik, a cégvezetés teljes támogatásával. A formaterv elkészültétől persze még évek kellenek a gyártás beindításáig, így 2012 előtt aligha lesz kész az F-Type.

A kínálat másik alapköve az X-Type következő generációja lesz a következő évtizedben. Bár a Ford Mondeón alapuló első generáció lényegében megbukott, a Jaguarnál úgy vélik, mindenképp kell egy autó, amely konkurálhat a 3-as BMW-vel és az Audi A4-essel. Azt a hibát azonban aligha követik el még egyszer, hogy egy fronthajtású tömegmodellre építkeznek. Várhatóan az XF alkatrészeiből indulnak ki, így az új modell hátsókerék-hajtású lesz, és sokkal inkább emlékeztet majd a négyajtós kupékra, mint a szokványos szedánokra. Egyelőre kevés részlet ismert, de ebből a típusból évente legalább 80–100 ezer példánynak kellene elfogynia, hogy betöltse a neki szánt szerepet.

A harmadik Jaguar-újdonság, amely a legközelebb áll a megvalósításhoz, az XF kombi változata lesz – ezt még 2012 előtt piacra dobhatja a cég. A Land Rovernél eközben lassan befejeződik a kompakt LRX gyártása, amely háromajtós karosszériájával és sportos karakterével lényegében új kategóriát teremt a prémium-terepjárók között.

Az újdonságokon kívül a gyártás átszervezésére költenek nagy összegeket a közeljövőben. A Jaguar és a Land Rover összes modelljét egy gyárban szeretnék gyártani Nagy-Britanniában, mivel így jelentősen csökkenthetnék az autók előállításának költségét. Ugyanakkor egy új gyárat is nyitna a cég Kínában, hogy részesedhessen a legdinamikusabban növekvő piacból. Nincs szó hatalmas üzemről, csupán egy összeszerelő üzemet terveznek, ahol Nagy-Britanniából származó készletekből építenének Land Rover Defender, Discovery és Freelander modelleket, évente mintegy 30 ezer példányt.

Ha minden a tervek szerint halad, a Jaguar és a Land Rover az évtized közepére önfenntartóvá válhat, bár az az érzésünk, hogy jól jönne a cégnek egy külső partner, amellyel megoszthatná a legdrágább fejlesztések költségeit. Jelenleg ugyan még együttműködnek a Forddal és a Peugeot-val a motorgyártás terén, de kérdéses, hogy ezek a kapcsolatok hosszú távon is fennmaradnak, vagy sem.