A Fordnak elég húszféle autó
Henry Ford szelleme kísért a Ford központjában: a cégvezetés a kínálat további egyszerűsítését tervezi.
Az elmúlt évtized számos autógyártónál a kínálat vég nélküli bővítéséről szólt – ennek fényében különösen meglepő, hogy a Ford vezérigazgatója szerint a kínálat egyszerűsítésével lehetne növelni a gyártó hatékonyságát. Allan Mulally szerint 20–25 típus bőven elég lenne, főleg ha ezeket a jelenleginél jobb minőségben tudnák gyártani. A gondolat nem új – Henry Ford annak idején évtizedekig egyetlen típusra, a Model T-re építette fel egész vállalkozását –, de rejt magában néhány komoly kockázati tényezőt. A Ford ugyanis világmárka, azaz lényegében minden típust el kellene fogadtatnia az összes nagyobb piacon, ami eddig is csak ritkán sikerült. Ami sikeres Európában, az nem feltétlenül kelendő Észak-Amerikában, Kínában vagy Japánban, egyszerűen a vásárlók eltérő ízlésének, illetve a különböző felhasználási körülményeknek köszönhetően. Ráadásul egy ilyen üzleti modell nagyon érzékeny a hibákra: egy-egy rosszul sikerült típus sokkal nagyobb károkat okozhat, mint egy duplaennyi típust gyártó cég esetében.
A Ford mindenesetre elindult ezen az úton, és eddig kétségtelenül nyert rajta. A cégnek 2006-ban 97 féle típusa volt, és ezt a mennyiséget már most sikerült jelentősen csökkenteni. Kétségtelen, hogy a szabványosított alkatrészeken – az új Fiesta különböző változatai például 65%-ban azonosak – sokat spórolhatnak, a megtartott modellek fejlesztésére több pénz marad, és az autók minősége is javulhat, hiszen az alapvető alkotóelemek hibáira a nagy példányszám miatt hamarabb derülhet fény. A kérdés, hogy a Fordnak sikerül-e eltalálnia azt az optimális szabványosítási arányt, ahol egy-egy hibás konstrukció még nem válik végzetessé.
A detroiti gyáróriás a közelmúltban mindenféle melléktevékenységétől megszabadult: eladta Mazda-részvényeit, túladott az Aston Martinon, a Jaguaron és a Volvón, illetve megszűnésre ítélte a Mercuryt, így arra koncentrálhat, ami megmaradt: a Ford, illetve a prémiumpiacon luxusmárkája, a Lincoln globális fejlesztésére. Ettől a stratégiától várják, hogy hosszú távon masszívan nyereségessé váljon a cég, és visszanyerje korábbi súlyát a nemzetközi autópiacon, ahol sokáig a második legerősebb szereplőnek számított.