A zöld autózás csak egy lufi?

2010.10.28. 13:51

Az amerikai JD Power szerint nem túl valószínű, hogy az agyonreklámozott alternatív hajtású autók valóban piacképes termékké válnak 2020 előtt.

greencar

Az autógyártók az utóbbi években egyre több tisztán elektromos vagy hibrid hajtású járművet mutatnak be, nem kis részben az iparágra jellemző versengésnek köszönhetően. A JD Power egy felmérés kapcsán azonban arra a következtetésre jutott, hogy a jelenség mögött nem áll valódi kereslet. A kutatás szerint az idén az össz-autóeladások 2,2%-át teszik ki a zöld autók, és a pillanatnyi igényeket figyelembe véve ez az arány 2020-ban sem lesz több 7,3%-nál, azaz alig több mint ötmillió nem vagy nem csak belső égésű motorral hajtott járműnek lesz hely a piacon. „Végső soron a vásárlók döntenek majd arról, hogy mely járművek lesznek sikeresek. Nem látjuk valószínűnek, hogy tömegek fogadnák el a zöld járműveket a hagyományos autók alternatívájaként a következő évtizedben, ha nem változnak a körülmények, azaz nem nő drasztikusan az állami támogatás, vagy nem lépnek életbe üzemanyag-korlátozások” – vonják le a következtetést az összegyűjtött adatokból a felmérést végző szakemberek. Emellett azt is kiemelik, hogy a legnagyobb visszatartó erő jelenleg a magas ár: még mindig többségben vannak azok a vásárlók a piacon, akiket, bár egyetértenek a környezet védelmének eszméjével, eltántorít a zöld autók vásárlásától azok másfél-kétszeres ára hagyományos versenytársaikhoz képest.

A JD Power arra is rámutat, hogy a jelenlegi hibrid és elektromos járművek megbízhatóságban, dinamikában, hatótávban és terhelhetőségben még mindig hátrányban vannak a hagyományos személyautókhoz képest, ami szintén nem segíti az elterjedésüket. A helyzet persze idővel javulhat a technológia fejlődésével, illetve a szériagyártás miatt csökkenhet a ma még méregdrága komponensek ára, de a kutatás szerint így is erősen optimista feltételezés, hogy a következő tíz évben az elektromos járművek piaci részesedése akár csak megközelítheti a 10%-ot.