Kellemetlen meglepetéssel szolgált a legújabb EuroNCAP törésteszt-sorozat a brit gyártó számára: a Jaguar XF négycsillagos minősítést kapott, ami a luxusautók mezőnyében ma már nem elfogadható eredmény. A gyáriaktól egyelőre csak némi fogadkozásra telt – azt mondják, a 2012-es modellfrissítésre javítanak az autó passzív biztonságán.
Ezúttal nem arról van szó, hogy az autó eredményét valamilyen elektromos segédberendezés hiánya rontotta volna le: a klasszikus törésteszteken vérzett el a típus. Az oldalütközési teszten például súlyos sérülésnek megfelelő terhelés érte a bábu felsőtestét, de a frontális ütközésből is mellkasi- és combsérülésekkel került volna ki a sofőr és az első utas. Emellett a fejtámlák sem védenek szinte semmit az ostorcsapásos nyaksérüléstől, ami hátulról érkező ütközésnél – tipikus autópályás ráfutásos baleset esetén – jellemző. A felnőttek védelme így is 78, a gyermekeké pedig 65 százalékot kapott, ami manapság már egy kisautótól is gyenge eredménynek számít, a Jaguar XF viszont méregdrága luxusjármű. A teljes tesztsorozatban is csak egyetlen típus, a kínai Landwind CV9 múlta alul a Jaguart, pedig további 12 autó vett részt benne.
A téli EuroNCAP tesztsorozat amúgy egész biztató eredménnyel zárult. Az Audi A1, a Mini Countryman, a Ford C-Max és Grand C-Max, a Kia Sportage és Venga, az Opel Meriva, a Seat Alhambra, a VW Passat és a VW Sharan egyaránt öt csillagot kapott, és csak az olcsó Nissan Micra, illetve az alvázas Volkswagen Amarok szerzett négycsillagos minősítést, ami a saját kategóriájuk eredményeit nézve kielégítőnek számít.
Úgy néz ki, az autógyártók ma már valóban komolyan veszik a passzív biztonságot, vagy legalább az EuroNCAP tesztjeinek teljesítését, csak néha csúszik be egy-egy nagyobb baklövés. Az XF-éhez hasonló kellemetlen fiaskót a luxuskategóriában utoljára talán az előző generációs ötös BMW-től láttunk. A bajorokat abból kirántotta a márka népszerűsége, de nem biztos, hogy a jóval kevesebb autót eladó Jaguar is ennyire egyszerűen megússza.