Ötven éves a legszebb Jaguar
Az E-Type talán a brit autógyártás utolsó nagy dobása volt. Még Enzo Ferrari is csodálta elegáns formáját, de még fontosabb, hogy sokak számára hozta elérhető közelségbe a sportkocsi-vezetés élményét.
A Jaguar 1961-ben lepte meg a közönséget az E-Type szériaváltozatával, amely szinte azonnal a közönség kedvence lett. Népszerűségének oka a jól eltalált koncepció volt: a formás és gyors sportkocsi, amelybe eleinte 3,8 literes, 268 lóerős hathengeres motort szereltek, elérhette a 240 km/h-t, azaz a korszak leggyorsabb autói közé tartozott, de jóval olcsóbban kínálták, mint a hasonló tudású Ferrarikat, Maseratikat vagy Aston Martinokat. Az első generációból összesen 38 419 példány készült 1968-ig, ami sportkocsitól elképzelhetetlen eredmény volt addig. A későbbi változatokból 1975-ig további 34 ezret adtak el, bár a harmadik generáció már teljesen más karakter volt: nagy, nehéz V12-es motort kapott, és drágább is lett, mint az elődei. Az E-Type utódai, az XJS és az XK8 azt a vonalat vitték tovább: nehéz, bár igen erős túrakupék lettek.
Az E-Type persze nem volt hibátlan autó: jóval nagyobb volt a kereslet iránta, mint amekkorára a gyártási eljárásokat tervezték, így a minőség soha nem volt tökéletes. Ezen felül viszonylag hamar igen divatos lett, így - talán a fennmaradt példányok számához képest is - kortársaihoz képest meglepően drágák még a felújítatlan példányok is. Ugyanakkor a típus a mai napig meghatározza a Jaguar arculatát – nem csoda, hogy a gyáriak komoly ünnepségsorozatot terveznek az idén. A születésnapot márciusban kezdik ünnepelni Genfben, de az év során több nagy eseményt is felhasználnak a közönség emlékeztetésére: az angliai Goodwood Festival of Speeden, az amerikai Pebble Beach Concours d'Elegance-on és a németországi Nürburgring Old Timer Grand Prix-n is ott lesz a gyári Jaguar-különítmény.
Az igazi persze az volna, ha a Jaguar elkészülne az E-Type valódi szellemi utódjával, amelyet évtizedek óta ígérgetnek. Ha minden igaz, az F-Type néven emlegetett modell tervezése már előrehaladott állapotban van, így valószínű, hogy az évtized közepéig meglesznek vele a britek.