Vonatozunk majd az autópályán?
Ma még nehéz elképzelni, de a svéd szakemberek szerint az autók szerelvénybe szervezése lehet a hosszú utazások jövőbeli módja. A megoldás csökkentené az üzemanyag-fogyasztást, és felszabadítaná a sofőröket a fárasztó koncentrációs kényszer alól. A technológia elvben már adott, csak a kivitelezés van hátra.
Az ötlet a Volvo biztonsági részlegének vezetője szerint kézenfekvő, hisz az autópályákon amúgy is nagyjából azonos sebességgel haladnak a járművek, így senki nem veszítene semmit, ha az autók együtt haladnának, és csak az elöl haladó gépet vezetné sofőr, a többi autó magától menne utána. Ezt a járművek közti kommunikáció tenné lehetővé: a megfelelő automatikával megoldható, hogy egy ilyen autósor stabilan együtt maradjon, anélkül, hogy a járművek közt fizikai összeköttetésre volna szükség.
Egy ilyen virtuális szerelvényben haladva nem csak a sofőr pihenhetne, de csökkenthető lenne a fogyasztás is, hiszen a hátul haladók a vezető jármű szélárnyékában közlekedhetnének. Emellett biztonságosabb is így közlekedni – legalábbis elvben – hiszen az autókat együtt tartó rendszer megakadályozza, hogy az egyes autók ütközzenek egymással. Azt persze a Volvónál is látják, hogy nem elég az ötlet megvalósítása, az autóval utazók gondolkodásmódján is változtatni kell. Emellett az együtt haladásnak vannak veszélyei is – például ha a legelöl haladó jármű sofőrje hibázik, az a többi autóra is hatással lehet, nem beszélve az autókat együtt tartó kommunikációs rendszer esetleges meghibásodásról, amely könnyen tömegbalesetbe torkollhat.
Egyelőre a Volvo is csak zárt pályán próbálgatja a rendszert, de az első tesztek sikerrel zárultak, így azt tervezik, hogy már az idén kimerészkednek a kétautós konvojjal a svéd közutakra.