Régóta hallani az RX-9-ről, de a Mazda apró vállalkozás, így – különösen a Forddal való szakítás óta – nem marad mindenre pénz és szakember. Így a sportkocsi egyelőre háttérbe szorult, de úgy tűnik, ha elkészül, még izgalmasabb lesz, mint az elődei.
A Mazda az egyetlen gyártó, amely a 60-as évek óta kitart a Wankel-motorok mellett, és úgy hallani, ez a megállapítás a jövőre is igaz. Három generáció RX-7-es és a 2+2 ajtós RX-8-as után most az RX-9-esen dolgoznak, amelybe a forgótárcsás motor nagyobb hengerűrtartalmú, turbós változata kerül majd. A motor és a köré épülő autó fejlesztése állítólag most is halad, ha nem is túl gyorsan, mivel a tervezők többsége az új SkyActiv motorokon, vagy az MX-5 utódán dolgozik. A Wankel-motor legnagyobb hibáját, a mértéktelen fogyasztást azonban nem egyszerű kiküszöbölni, márpedig a legtöbb fontos piacon mára követelmény lett az étvágytalan működés, a hírek szerint ezért fordult a Mazda a Toyotához segítségért. Ha igaz, a gyáróriás hibrid hajtásrendszerét szeretnék felhasználni az új sportkocsiban. Ez sokat lendíthet az RX-9 fejlesztésén, hisz a Toyota elektromos segédhajtása már számos modellben bizonyította, hogy litereket képes faragni a fogyasztásból, főleg városi használatban.
Magáról az autóról egyébként annyit lehet tudni, hogy kisebb, könnyebb és takarékosabb lesz az eddigieknél, azaz nem lesz sokkal nagyobb, mint a jelenlegi MX-5-ös. Ez úgy lehetséges, hogy közben a kis roadster még apróbb és könnyebb lesz, mint ma. Az új RX-9 állítólag legkorábban 2013-ra készülhet el, bár nem csodálkoznánk azon sem, ha akár még éveket csúszna: a Mazdának most sok fontosabb dolga van, elsősorban meg kell újítania a választékát, ha versenyben akar maradni a nagyobb cégekkel, amilyen a Honda, a Toyota vagy az európai és az amerikai konkurensek többsége.