Mazda egyetlenként a 60-as évek óta kitartott a Wankel-motorok mellett, annak ellenére, hogy számos problémát közel ötven év alatt sem tudtak kiküszöbölni a bolygódugattyús gépekben. Most azonban nincs pénz a folytatásra, az RX-8 pedig már a kutyának sem kellett.
Az RX sorozat legutolsó tagja sem mai darab, a különleges, 2+2 ajtós, négyszemélyes kupét 2003-ban dobták piacra. A kezdeti sikerek után azonban elhanyagolták a fejlesztését, így folyamatosan csökkent iránta az érdeklődés – tavaly alig több mint 1100 példányt rendeltek a típusból. Ahogy az utolsó RX-7 leközönése után, úgy most is jegelik a témát, pedig a Wankel-motort a Mazda időközben fejlesztette is – tanulmányautókban már láthattuk az 1,6 literes kamratérfogatú, erősebb és tisztább üzemű változatot. Most azonban, amikor a Mazda mögött nem áll ott a Ford, és a cég még alig lábalt ki a pénzügyi válság és a japán földrengés okozta nehézségek közül, azokra a fejlesztésekre koncentrálnak a japánok, amelyektől az eladások és a nyereség jelentős növekedése várható. Egy RX sportkocsi pedig biztosan ráfizetés a cégnek anyagi szempontból, korábban is inkább a márkaarculat kedvéért gyártottak ilyen különleges modelleket.
A cégvezetés persze azt mondja, szó sincs róla, hogy végleg lemondtak volna a Wankel-motor, illetve a hozzá illő sportkocsi fejlesztéséről, de most kényszerűségből félre kell tenniük a témát, amíg a modellkínálat teljes frissítése le nem zajlik. Így sportkocsi-fronton a jövőben már csak az MX-5-öst kínálja a Mazda, igaz, ez még mindig piacvezető a saját kategóriájában, így biztos helye van a cég kínálatában.