Jövő májusban, amikor a Kia Optima Hybrid az ígéret szerint megérkezik Magyarországra, jó eséllyel magányosan, valódi vetélytárs nélkül kell majd szomorkodnia. Ekkora hibird limuzint ebben az árkategóriában ugyanis egyelőre senki nem forgalmaz nálunk.
Az Optimát Amerikában már olyan régóta forgalmazzák, és annyi pletykát hallottunk már arról, mikor érkezik hozzánk, hogy kétkedve fogadtuk a meghívást a Kia flottarendezvényére, ahol megmutatták a Frankfurti Autószalonon is szereplő hibrid változatot. De valóban itt volt, bár csak olyan rövid időre, hogy amint kiszálltam a párszáz méteres tesztút után, már álltak is fel vele a trélerre.
A kipróbált Optima Hybrid forradalmi újításokkal ugyan nem sokkol, de maga a tény, hogy már Koreában is össze tudnak rakni egy piacképes benzin-elektromos hajtásláncot, intő jel lehet a konkurenciának. Ráadásul nem bevásárolt elemekből legózták össze, hanem a motortól a csomagtartóba dugott lítium-polimer akkuig saját fejlesztésnek mondják a technikát.
Mivel a bemutatott Optima egy amerikai sorozatgyártmány volt, az ott árult 2,4-es benzinmotor volt befogva a hatfokozatú automata váltó elé. Hozzánk jövőre egy kétliteres benzineshez illesztik ugyanezt a rendszert, amely érdekessége, hogy a 30 kW-os villanymotor előtt egy többtárcsás, olajban forgó kuplung helyettesíti a hagyományos automatáknál megszokott hidrodinamikus nyomatékváltót, hasonlóan mint a hibrid Audi Q5-nél.
A nagy négyhengeressel 203 lóerős összteljesítményt tud leadni a rendszer, de ehhez még a benzinmotorhoz hosszbordás ékszíjjal kapcsolódó, 6 kW-os generátor-indítómotor is besegít. Hogy a kisebb kétliteressel mit fog tudni, egyelőre nem árulták el a kiások.
Ebben a felállásban mindenesetre jól mozog a közel 1,6 tonnás batár, jóval vehemensebben indul meg, mint a teljesen más elv szerint működő Prius. Mivel itt egy rendes hatfokozatú automata váltó teszi a dolgát, kevésbé szintetikus a vezetési élmény, bár a hangszigetelést olyan pazarul oldották meg, hogy menet közben csak a tájékoztató diagramról lehet teljes bizonyossággal megmondani, beindította-e már a benzinest.
A színes kis rajzokból viszont bőséges a választék: a központi kijelzőn négy ábra közül is választhatunk, amelyek valamilyen módon mind a hibrid hajtással kapcsolatosak. A kedvencem a glóbuszt ábrázolja a benzines és a villanymotor között, bár az nem teljesen világos, hogy az energiaáramláshoz hogyan kapcsolódik a Föld. Akit ez zavar, átkapcsolhat az autó oldalnézetére, és nézheti, hogyan suhan el a digitalizált Optima a fák előtt.
Ha sikerül elszakadnunk az Optima hibridségétől, olyan tágas autóban találjuk magunkat, amihez talán csak a Skoda Superb hasonlítható, de ez a fullextrás változat anyagválasztásban messze felülmúlja a Mladá Boleslav-i konkurenst. Ha a fapados kivitel csak fele ennyire lesz szépen kidolgozva, jó eséllyel letaszíthatja a trónról a púpos csehet, de még a Mondeót is megszorongathatja. Egyedül a hintósan lágy rugózás és a hátsó ülésen zavaróan hangos gördülési zaj tűnt fel negatívumként, de ebből az elsőt minden bizonnyal még át fogják hangolni az európai ízléshez.
Az Optima természetesen nem csak hibridként jön, hanem egy 1,7-es dízellel és egy kétliteres benzinessel is, amelyeket jövő év márciusára ígérnek. Feltehetően ezek lesznek az eladható változatok nálunk, mivel ha az amerikai árakból indulunk ki, a benzin-elektromos változat jó huszonöt százalékkal lesz drágább. Ezt a becsült 6-7 literes fogyasztásával még a négyszáz forintos benzin mellett is nehéz lesz kompenzálnia.