Megszűnik a Saab autógyár
A svéd autógyár hónapok óta tartó agóniája véget ért. A tulajdonos csődöt jelentett, így a cég rövidesen a felszámolóbiztos kezébe kerül. Így az autmárka 64 éves története véget ér.
Egy rövid pillanatig úgy nézett ki, hogy a Saab fennmaradhat, sőt, új modellek fejlesztésébe kezdhet új, kínai tulajdonosok jóvoltából, de a jelenlegi tulajdonos, a Swedish Automobile nem tudta meggyőzni a General Motorst, hogy járuljon hozzá a vállalat eladásához. A Saab jelenlegi modelljei ugyanis a GM technológiájára épülnek: a 9-3-as és a 9-5-ös is a GM Epsilon padlólemezére épül, és a motorválaszték is az amerikai cégtől érkezik. A félelem érthető, hisz a detroiti cégóriás egyik legnagyobb piaca jelenleg éppen Kína, és nem nagyon szerették volna, ha a Saab a tőlük szerzett műszaki megoldások révén kínált volna alájuk. Még az sem hatotta meg az amerikaiakat, hogy a Saab tulajdonosa beígérte, biztosítják, hogy a GM technikája nem kerül kínai kézbe, csak azok a jövőbeli modellek, amelyeket már teljes egészében házon belül fejlesztettek volna. Ráadásul így már a kínai befektetők sem voltak túl lelkesek, azaz nem maradt más, mint lehúzni a rolót.
A Saab 1947 óta tartó pályafutása ezzel gyakorlatilag lezárult, már csak a maradék felszerelés kiárusításának szomorú feladata van hátra. Az autógyárat a második világháború után alapították, hogy lekössék a kieső hadimegrendelések miatt feleslegessé váló gyártókapacitást. Az első modellt, a 92-est lényegében repülőgép-mérnökök tervezték, így kapott az olcsó, kétütemű, kéthengeres, DKW-alapú motorral hajtott gép cseppformájú karosszériát. A Saab még sokáig ragaszkodott a jellegzetes formavilághoz, ám a svéd életszínvonal emelkedéséhez igazodva, egyre drágább és igényesebb autókat kezdett gyártani. 1968-ban készült el a következő Saab-generáció előfutára, a 99-es, egy jóval korszerűbb és nagyobb autó, amely lényegében 1994-ig, az első generációs 900-as bemutatásáig meghatározta a cég autóinak jellegét.
A kis svéd vállalat az 1980-as évek második felében már tényleg túl kicsinek bizonyult ahhoz, hogy önállóan, szakmai befektetői háttér nélkül boldoguljon, így az addigi tulajdonos, a Saab-Scania 1989-ben átadta az irányítást és a részvények felét a General Motorsnak, majd 2000-ben a svéd cég 100 százalékban a GM-é lett.
Érdekes módon az amerikai óriás sem tudott zöldágra vergődni a Saabbal. Az okokat még mindig homály fedi, de a kínálat fejlesztése és bővítése kudarcba fulladt, a gyártásben levő modellek pedig nem tartották el a trollhättani üzemet sem. A GM saját pénzügyi krízise tett pontot az ügy végére. Az amerikaiak igyekeztek megszabadulni minden veszteséges részlegüktől, így hosszas keresgélés után 2010 januárjában eladták a céget a holland Spyker sportkocsigyár tulajdonosainak.
Az új tulajdonosnak azonban arra sem volt elég pénze, hogy a zökkenőmentes működést biztosítsa, ráadásul még új, költséges fejlesztéseket is indított, így alig több mint egy év után működésképtelenné vált a Saab autógyár. Az idén az év nagy részében már nem tudott termelni, és bevételek híján csak felgyorsult az erózió. Az utolsó hónapokban ugyan felhajtottak egy kínai partnert, amely sok százmillió eurós befektetéseket ígért, de az üzlet véglegesítése előtt a GM közbeszólt.
Az alkalmazottakat várhatóan szélnek eresztik, és mindent, ami még mozdítható, eladnak, így ki tudják egyenlíteni a cég tartozásainak egy részét. Továbbadható szellemi termék azonban nem maradt sok – a jogok nagy része a GM-nél maradt, amit pedig házon belül fejlesztenek másfél-két éve, az nem sokkal több kidolgozatlan ötletek halmazánál. Így a Saabból még annyi sem marad, mint annak idején az MG-Roverből. Egyszerűen csak eltűnik a piacról, lényegében nyom nélkül.