Megszűnik a Saab autógyár
A svéd autógyár hónapok óta tartó agóniája véget ért. A tulajdonos csődöt jelentett, így a cég rövidesen a felszámolóbiztos kezébe kerül. Így az autmárka 64 éves története véget ér.
Egy rövid pillanatig úgy nézett ki, hogy a Saab fennmaradhat, sőt, új modellek fejlesztésébe kezdhet új, kínai tulajdonosok jóvoltából, de a jelenlegi tulajdonos, a Swedish Automobile nem tudta meggyőzni a General Motorst, hogy járuljon hozzá a vállalat eladásához. A Saab jelenlegi modelljei ugyanis a GM technológiájára épülnek: a 9-3-as és a 9-5-ös is a GM Epsilon padlólemezére épül, és a motorválaszték is az amerikai cégtől érkezik. A félelem érthető, hisz a detroiti cégóriás egyik legnagyobb piaca jelenleg éppen Kína, és nem nagyon szerették volna, ha a Saab a tőlük szerzett műszaki megoldások révén kínált volna alájuk. Még az sem hatotta meg az amerikaiakat, hogy a Saab tulajdonosa beígérte, biztosítják, hogy a GM technikája nem kerül kínai kézbe, csak azok a jövőbeli modellek, amelyeket már teljes egészében házon belül fejlesztettek volna. Ráadásul így már a kínai befektetők sem voltak túl lelkesek, azaz nem maradt más, mint lehúzni a rolót.
A Saab 1947 óta tartó pályafutása ezzel gyakorlatilag lezárult, már csak a maradék felszerelés kiárusításának szomorú feladata van hátra. Az autógyárat a második világháború után alapították, hogy lekössék a kieső hadimegrendelések miatt feleslegessé váló gyártókapacitást. Az első modellt, a 92-est lényegében repülőgép-mérnökök tervezték, így kapott az olcsó, kétütemű, kéthengeres, DKW-alapú motorral hajtott gép cseppformájú karosszériát. A Saab még sokáig ragaszkodott a jellegzetes formavilághoz, ám a svéd életszínvonal emelkedéséhez igazodva, egyre drágább és igényesebb autókat kezdett gyártani. 1968-ban készült el a következő Saab-generáció előfutára, a 99-es, egy jóval korszerűbb és nagyobb autó, amely lényegében 1994-ig, az első generációs 900-as bemutatásáig meghatározta a cég autóinak jellegét.
A kis svéd vállalat az 1980-as évek második felében már tényleg túl kicsinek bizonyult ahhoz, hogy önállóan, szakmai befektetői háttér nélkül boldoguljon, így az addigi tulajdonos, a Saab-Scania 1989-ben átadta az irányítást és a részvények felét a General Motorsnak, majd 2000-ben a svéd cég 100 százalékban a GM-é lett.
Érdekes módon az amerikai óriás sem tudott zöldágra vergődni a Saabbal. Az okokat még mindig homály fedi, de a kínálat fejlesztése és bővítése kudarcba fulladt, a gyártásben levő modellek pedig nem tartották el a trollhättani üzemet sem. A GM saját pénzügyi krízise tett pontot az ügy végére. Az amerikaiak igyekeztek megszabadulni minden veszteséges részlegüktől, így hosszas keresgélés után 2010 januárjában eladták a céget a holland Spyker sportkocsigyár tulajdonosainak.
Az új tulajdonosnak azonban arra sem volt elég pénze, hogy a zökkenőmentes működést biztosítsa, ráadásul még új, költséges fejlesztéseket is indított, így alig több mint egy év után működésképtelenné vált a Saab autógyár. Az idén az év nagy részében már nem tudott termelni, és bevételek híján csak felgyorsult az erózió. Az utolsó hónapokban ugyan felhajtottak egy kínai partnert, amely sok százmillió eurós befektetéseket ígért, de az üzlet véglegesítése előtt a GM közbeszólt.
Az alkalmazottakat várhatóan szélnek eresztik, és mindent, ami még mozdítható, eladnak, így ki tudják egyenlíteni a cég tartozásainak egy részét. Továbbadható szellemi termék azonban nem maradt sok – a jogok nagy része a GM-nél maradt, amit pedig házon belül fejlesztenek másfél-két éve, az nem sokkal több kidolgozatlan ötletek halmazánál. Így a Saabból még annyi sem marad, mint annak idején az MG-Roverből. Egyszerűen csak eltűnik a piacról, lényegében nyom nélkül.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
