Amíg a Ford irányított, nem volt baj, de most, hogy az egész rezsit a Mazda kénytelen fizetni, az egekbe szöktek a veszteségek. A japánok elkeseredett lépésre szánták el magukat: eladnák legnagyobb értékeiket.
A Mazda 2011-ben 1,29 milliárd dollárnyi pénzt nyelt el működése során, ami egy ekkora cég számára egymagában is életveszélyes, hát még úgy, hogy negyedik éve veszteséges a cég. A Mazdánál tudják, hogy merre kell menekülni. Új gyárat kezdtek építeni Mexikóban, és elkezdték fejleszteni a Skyactive névre keresztelt új autóépítő készletet, amely rugalmas padlólemezt, takarékos motorokat és korszerű váltókat tartalmaz, de mire az összes fejlesztéssel elkészülnek, könnyen elfogyhat a pénz. Korábban az ilyen helyzetekre ott volt a Ford, amely gond nélkül fektetett be milliárdokat, hisz a Mazda fejlesztéseit ők is hasznosíthatták, de amióta az amerikai vállalat eladta Mazda részvényei zömét 2008 és 2010 között – a korábbi 33% helyett most négy van a Ford kezében – ez az út már nem járható.
A cég vezérigazgatója most azt mondja, aktívan keresik az együttműködés lehetőségét más cégekkel, és minden megoldásra nyitottak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy akár eladnák a Skyactive technológia használati jogát is, vagy bérmunkában készítenének modelleket más gyártóknak. Az autógyártók köre azonban nem túl széles, és jelenleg nem látszik, hogy a kínaiakon kívül melyik cég szorulna rá, hogy a Mazda technológiáját hasznosítsa. Különösen úgy, hogy a japánok bizonyos kulcs-területeken, így a kis hengerűrtartalmú turbós benzinmotorok, illetve a dízelmotorok fejlesztésében néhány év lemaradásban van az európai és amerikai konkurenciával szemben.
Egyelőre nehéz megjósolni, hogy milyen hatással lesznek a pénzügyi nehézségek a Mazda sorsára, hiszen a japánok nem nagyon szellőztetik, hogy mekkora a baj valójában, de ha nem sikerül gyorsan megoldást találni, akkor a Mazda lehet a következő autógyár, amely a recesszió áldozatául esik.