Minden autón bukik az Opel
Kína, Oroszország és más nagy feltörekvő piacok felé fordul az évek óta veszteséges Opel, amely a héten közölte, hogy a kereslet visszaesése és a kihasználatlan kapacitások miatt befejezi az autógyártást egyik németországi üzemében.
Thomas Sedran, az Opel igazgatótanácsának alelnöke egy hétvégi lapinterjúban elmondta: az export révén kívánnak kiemelkedni a válságból. Külön értékesítési koncepciót dolgoznak ki például a kínai piacra, amelyen az utóbbi időszakban évente csupán 5 ezer autót adtak el.
Ágazati becslések szerint a cég az idei első félévben minden egyes eladott kocsi után 940 euró veszteséget szenvedett el. Szakértők régóta hangoztatott véleménye szerint a válság egyik fő oka éppen az, hogy a tulajdonos, az amerikai General Motors (GM) Európára korlátozza a márkát, mert attól tart, hogy a nagy feltörekvő piacokon a csoporthoz tartozó más márkák rovására nyerne teret.
Thomas Sedran a Wirtschaftswoche című német gazdasági hetilapnak elmondta: Kína mellett a török, az orosz, az észak-afrikai és az ausztrál piacon is növelni akarják az Opel részesedését, Európában pedig hosszabb távon a második számú autógyártó pozícióját kívánják megszerezni.
Hozzátette: több új modell kilátásai igen kedvezőek, a Mokka kisméretű városi terepjáróra például már 63 ezer megrendelés érkezett, pedig a kocsi csak októberben debütált, és jó a szakmai visszhangja az Adam kisautónak is, amely januárban jelenik meg a piacon.
A Szentgotthárdon 1990 óta gyárat üzemeltető társaság hétfőn jelentette be, hogy befejezik az autógyártást a németországi Bochumban. A Ruhr-vidéki üzemben 2016-ban, a Zafira modell kifutása után állítják le az autógyártást. A telephelyet nem számolják fel, várhatóan az alkatrészgyártásra térnek át, és megtartják a bochumi logisztikai központot.
Az ötven éve működő üzemben háromezren dolgoznak, a logisztikai központban pedig további 430-an. Az egyelőre nem ismert, hogy hányan veszíthetik el a munkájukat. Az Opel négy üzemet működtet Németországban. A bochumi gyár viszonylag magas költséggel termel, és már hosszú ideje napirenden van a leállítása.
A GM európai érdekeltségénél - amelyhez az Opel és brit testvérmárkája, a Vauxhall mellett még a Chevrolet márka tartozik - a január-szeptemberi időszakban az értékesített kocsik száma 818 ezer volt, ami 13 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. A gyártott kocsik száma az egy ével korábbi 940 ezerről 718 ezerre csökkent. A társaság előrejelzése szerint az év egészében nagyjából 1,4 milliárd euró lesz a működési veszteség, a nullszaldót legkorábban az évtized közepére érhetik el.