Szegény embert még az ág is húzza. Ennél jobban nem is jellemezhetnénk a Fisker tavalyi évét. Több mint háromszáz eladásra váró autójukat kapta el a Sandy hurrikán és az ír biztosítójuk nem fedezte a káresetet. Ha ez nem lett volna elég, az akkumulátoraik kizárólagos beszállítója az A123 Systems is csődöt jelentett, így leálltak a gyártással.
A fejük fölött tornyosuló adósságok végül oda vezettek, hogy kénytelenek eladni a vállalat többségi tulajdonát. Korábban dél-koreai és európai jelentkezők is voltak, de ajánlatot végül csak két kínai autógyártó adott: a Geely és a Dongfeng. Feltehetően nyolcvanöt százalékos részesedést vásárolnának, háromszáz millió dollár körüli áron.
Nem ez lenne az első eset, hogy csődközeli autógyárakba fektetnének a kínaiak. Korábban pont a Geely vásárolta meg a Fordtól a hanyatló Volvót. Ettől függetlenül nem nézi jó szemmel a kínai kormány az effajta tőkekivitelt, de az így készen kapott technikai megoldások – ebben az esetben a plug-in hibrid hajtás – elég vonzó az elektromos hajtásokat előnyben részesítő államnak.
Bármelyik cég nyerné meg a pályázatot, az újabb kérdéseket vetne föl a márka jövőjével kapcsolatban. Első sorban azt, hogy a Karma gyártása áthelyeződne-e a drága finn üzemből egy olcsóbb kínaiba, továbbá a BMW-motoros Atlantic szedán sorsa is kétségessé válna.
Időközben az A123 akkumulátor gyártó is kínai kézbe került, a Wanxiang Group vásárolta meg. Szívesen beleszólnának ők is a döntésbe, mivel a legjelentősebb vásárlójuk a Fisker.
A szóban forgó háromszáz millió dollár körüli összeg ugyan jelentős, és életben is tartaná a Fiskert, de pénzügyi nehézségeit még nem oldaná meg teljesen. Eddig ötszázhúsz millió dolláros adósságot halmoztak fel, amiből kétszáz millióval az USA kormányának tartoznak.
Az internetet bejárt híreket nem erősítették meg az érintett kínai vállalatok. A Fisker nyilatkozata szerint még nincs végleges döntés.