Hogyan ne nevezzünk el autót?
A Mitsubishi a kelleténél jobban megijedt az utolsó Colt európai sikertelenségétől, talán úgy gondolták, hogy valami mást kell kitalálni. Ebben van is valami, de ha már csinálnak egy tényleg apró kisautót, akkor azt miért keresztelik el Space Starnak? Akkor már inkább a Colt, vagy a Mirage, ahogy Japánban hívják.
Nagyon kemény idők járnak a japán gyárakra, ha megnézzük, ma már a Nissanok sem olyanok, amilyen egy japán autó szokott lenni, leszámítva az olyan echte japó típusaikat, mint a GT-R, a Murano vagy épp a 370Z. Az Európába szánt tömegmodellek viszont nem ilyen finomak – vicc az, hogy ennek ellenére sikeres a márka.
Úgy tűnik, a Mitsubishi is a nulláról kezdi újra bizonyos területeken. Már hónapok óta tudjuk, hogy jön a Colt utódja, amely tényleg kicsike lesz. Ez nem feltétlenül baj, elvégre egy kisautó miért ne lehetne kicsi? Aki nehezen parkol, biztos örül egy mindössze 370 centis autónak a zsúfolt nagyvárosokban, amely egy bő 9 méteres körön képes megfordulni.. Elvégre egy négyméteres VW Polót is csak egyen-ketten használnak többnyire, nemde?
A Colté pont ugyanaz a recept, mint a Nissan Micráé, de sajnos a költségtakarékossági része is kísértetiesen hasonlít. Igaz, a kis Mitsut nem Indiában, hanem Thaiföldön gyártják, de a kettő majdnem egykutya. Egy ilyen modellnek tényleg nagyon olcsónak kell lennie, hogy a gyártás helyén sok fogyjon belőle, és ettől a belső tér igényessége...bocsánat, ezt a szót nem is szabad leírni. Ennél egyszerűbben már nem lehetne belső teret kialakítani: az ajtókon sivár műanyag panelek szomorkodnak, a műszerfal is gyászosan egyszerű, noha műszaki és biztonsági szempontból tudja az elvárható szintet, hat légzsák, ESP, miegyéb.
Viszont nem vagyok biztos benne, hogy a Mitsubishinek a tojás-Colt előtti időkbe kellene visszaugrania, már ami a gyártási minőséget illeti. Az új Space Star olyan lemezmunkával készült, hogy még a Genfi szalonon kiállított autókon sem tudtam eldönteni, hogy az ajtó nyitva van, vagy csak ennyire nincs síkban a réseknél. Mellesleg az ajtók rosszul is voltak beállítva, úgy kellett csapkodni őket. Mindezt a high-tech villanyautók, és a dízel-hibrid pickup-tanulmány (a neve: GR-HEV) mellett tekinthette meg a nagyérdemű.
Visszatérve a névhez: elhiszem, hogy a Space Star jobban csengő névnek tűnt, de ezt hiba egy olyan autóra ráakasztani, amiben széltében még elöl is alig van hely, és ha beállítom magamra az első ülést, hátul a térdem már belenyomódik a háttámlába, pedig csak 173 centi vagyok. Lehetne még nagy a csomagtartója, de nem az, 235 literes, ami még elmenne, viszont szerencsétlen formájú, rövid, de magas. Persze senki sem mondta, hogy a space nagy teret jelent. Vannak egészen picike terek is, a Space Star is ilyen.
A pöttöm autócskába a Mitsubishi már csak kétféle háromhengeres, új fejlesztésű, tiszta és takarékos háromhengerest szán, az alap egyliteres, a másik 1,2-es. (71 és 80 LE). Remélem, a motorházfedélre applikált, fura anyagú szigetelés megfogja a háromhengeres gép hangja javát. Az ígéretek szerint nagyon keveset fogyaszt (4-4,1 l/100 km). A motor amúgy modern, hisz változó vezérléses, gázelvételkor tölti az akkut, stop-start rendszert is kaphat, de fontos tényező, hogy a karosszéria a saját műfaján belül eszméletlenül áramvonalas, az alaktényezője 0,27. Maga a Colt pedig alig 845 kilós, plusz extrák.
Ennek ellenére a Space Star akkor lenne igazán nagy dobás, ha pofátlanul olcsó lenne. Sokat köpködtük az aktuális Micrát a Wartburg-hangja és az igénytelen belseje miatt, de úgy tűnik, kellőképpen nyomott áron az ember szemet huny az ilyesmi felett. Talán Magyarországon azért lesz nehezebb a Space Starral, mert elég jól felszerelt lesz már alapból is, így a nem végleges infók szerint az ára 3,5 millió környékén indul majd.