Eddig csak kósza pletykákból ismerhettük a Jaguar 1980-as években kifejlesztett sportkocsiját, pedig a típusnak kalandos története volt. Most azonban megmutatták, milyen volt a soha be nem mutatott prototípus, sőt, Ian Callum, a Jaguar formatervezési igazgatója a hozzá kapcsolódó sztorit is elmesélte.

A Jaguar még 1980-ban felismerte, hogy szükség lenne egy sportkocsira, amely könnyedebb és fiatalosabb, mint az XJS, amelyet akkortájt alig tudtak eladni. A hathengeres, viszonylag könnyű sportkocsihoz teljesen új műszaki alapokat fejlesztettek, az XJ40-es platformot, erre épült volna a nyitott XJ41 és a zárt XJ42. Eredetileg 1986-ban kellett volna bemutatkoznia a típusnak, de a fejlesztés nem haladt elég gyorsan, és a Jaguar vezetése egyre magasabbra helyezte a lécet a konkurencia erősödését látva. Összkerék-hajtást akartak, és ikerturbós motort, így az autó végül nagy lett, és nehéz. A gyártásra kész prototípus 1,9 tonnát nyomott, ami ma sem számít kevésnek, de akkoriban, az EuroNCAP tesztek megindítása előtt közel egy évtizeddel példátlan volt.
A gyártás beindítását 1990-re tervezték, de amikor a Ford átvette a Jaguart, azonnal leállították a programot. „Ez az autó egyszerűen túl nagy és túl nehéz. A Jaguar számára egyszerűen túl nagy luxus lenne a gyártása.” – idézi Callum az akkori igazgató, Bill Hayden szavait. Itt vége is lehetne a történetnek, de felbukkant a Jaguar sportprogramját vezető Tom Walkinshaw, és elérte, hogy a tervezők egy része a régi, de jóval egyszerűbb XJS padlólemezre megépíthessen egy új F-Type-ot, könnyebbet és egyszerűbbet az XJ41-nél. Ezen az akkor még pályakezdő Ian Callum dolgozott: lényegében elkészítette az eredeti XJ41 karcsúbb, könnyebb változatát.
A Jaguarnak első ránézésre nem kellett az autó, mondván, hogy nem kérték az új változatot. Érdekes módon az autó némi átrajzolás után mégis gyártásba került – ebből lett az Aston Martin DB7-es, amely Callum számára meghozta a világhírt, az Aston Martin számára pedig a feltámadást jelentette. Ráadásul közben a Ford is felfigyelt a dologra, és kérdőre vonta a Jaguar fejlesztőit, hogy ha az Aston Martin képes korszerű sportkocsit építeni az XJS alapokra, a Jaguar vajon miért nem. Így kezdődött az XK8 fejlesztése, amely szintén igen népszerűnek bizonyult.
Az XJ41, az egykori F-Type tervezet tehát önmagában csúnya bukásnak tűnt, mégis kinőtt belőle két sikeres sportkocsi – 23 év után pedig mi is megláthatjuk, milyen is volt az eredeti, soha be sem mutatott sportkocsi.
Az Autocar cikke nyomán

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
