Állami kitüntetést kap a kocka-Wartburg formatervezője
25 évvel az újraegyesítés után egy volt NDK-s formatervező kapja a legmagasabb német design-díjat. A most 79 éves legenda álmodta meg többek között a Wartburg 353 és az Erika írógép formáját is.
Karl Clauss Dietel szeptember 25-én veheti át az állam életműdíját a Szövetségi Gazdasági Minisztériumban. Most kap először volt NDK-s össznémet állami kitüntetést.

Dietel a szászországi Reinholdshainban született, jelenleg Chemnitzben él. Őt tartották a volt NDK egyik vezető tervezőjének. Diplomamunkájában az akkor népszerű középkategóriás autó, a Wartburg 353 formatervét mutatta be. Később a Robotron és Erika írógépek formai kialakításért volt felelős, de az ő nevéhez fűződnek az MZ ETZ-k is.

Számtalan prototípust készített a Trabantnak is. Bár önjáró prototípusként fel-felbukkantak a Zwickau közeli utcákon, végül ezek egyike sem került gyártásra, mint ahogyan a Robur, az Ifa új arcait sem használták fel. Jóval ismertebb munkája azonban a Simson kétütemű blokkok formája és díszítése, vagy a Simson SR51 robogó. 1980-ban az NDK formatervezési díját is elnyerte. A Karl Clauss Dietel előtt tisztelgő Facebook-oldal galériáiban számtalan példát láthatunk munkáira.
A Szövetségi Gazdasági Minisztérium díját 1969 óta ítélik oda, elsősorban olyan designereknek, akik egyértelműen megmutatják, milyen fontos a formatervezés a gazdaság minden területén.

Az első Wartburg 353 1966-ban gördült le a futószalagról. A különböző variációkból összesen több, mint egymillió darabot gyártottak. Az utolsó 1991-ben készült el Eisenachban, azóta a türingiai gyár az Opel tulajdonában van. Jelenleg a Német Szövetségi Köztársaságban mintegy 3000 Wartburg fut, szinte kizárólag hobbisták tulajdonában, akik a hír hallatán még egy kicsit büszkébbek az autójukra.
És a lengyel vonal?
Több egybehangzó forrás szerint is a hamvába holt Warszawa 210 karosszériáját kapták meg az eisenachiak az FSO-tól a Syrena Wartburg-motorjáért cserébe, hogy az új technikát rejtő 312 (kiskerekű) végre kívülről is megújhodjon. Hogy jön tehát ide Dietel mester?
Egyszerűen - ő ugyanis formatervező, nem konstruktőr. A karosszéria markáns vonásait, az arcot és az autó karakterét adó vonalvezetésért volt felelős, az pedig egyértelműen eltér a Warszawa 210-től.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
