A záróvonal átlépéstől a be nem csatolt övön át a gyorshajtásig számos jogsértést regisztrálni képes a rendőrség új intelligens kamerája. A VÉDA automata közlekedés-ellenőrzési rendszer próbaüzeme már megkezdődött, márciustól aztán több lépcsőben bővítik év végéig, amikorra a rendőrség szándéka szerint minden kritikus forgalmi csomópontot lefednek majd vele.
Kétéves előkészítés után, a héten kezdődött a rendszer közúti tesztje. Az uniós és haza forrásokból készülő VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat nevet viselő projekt összértéke 15 milliárd forint, a Police.hu ismertetője szerint képességeivel a tudományos-fantasztikus filmeket idézi. A telepítés első lépéseként 160 darab mobilkamera áll üzembe.
A Komplex Közlekedési Ellenőrző Pont (KKEP) nevű projektelem tesztüzeme már zajlik, de a mostani mérések után még nem szabnak ki bírságot. (Bár az ORFK egy másik beszámolója megjegyzi, hogy a rendszerben lévő sebességellenőrző készülék most is alkalmazásban van.) Az aktív üzem a tervek szerint az egy hónapos tesztidőszak után, márciusban indul.
A változtatható helyű KKEP alapfunkciókkal indul. A sebességmérés mellett automatikus rendszámfelismerésre, forgalomszámolásra és torlódások észlelésére lesz képes kezdetben, további funkciókkal júniusban bővül. A rendőrség ígéretéhez híven szuperokos kamerák kiszűrik a közlekedési lámpák jelzéseit figyelmen kívül hagyó közlekedőket, de a kézből telefonálásra, a be nem csatolt biztonsági övre is automatikusan figyel a kamera. A rendszer emellett olyan vétségekre lesz érzékeny, mint a behajtási tilalom megszegése, a záróvonal-átlépés, valamint a buszsávban és a leállósávban közlekedés.
A mobil kamerák bevezetését hasonló képességű, ám fix kamerák telepítése követi. Az a 365 kamera a közúthálózat 126 balesetveszélyesnek értékelt pontjára kerül, az eredeti ütemterv szerint valamikor ősszel. A teljesen automata rendszer további alrendszerekhez kapcsolódik majd, mint amilyen a gépjármű-nyilvántartási vagy -körözési adatbázis.
A rendőrség nagy reményeket fűz a VÉDA rendszerhez. Elrettentő hatásától a közlekedéshez kapcsolódó személyi sérülések és gazdasági károk jelentős csökkenését várják. Hogy milyen mértékűt, azt nem határozák meg.
Fotók: Vezda László, Police.hu