Hosszú vajúdás után megszületett a döntés az Amerikai Védelmi Minisztériumban. Az igen csak drága Oshkosh JLTV váltja az 1983-ban bemutatott Humwee-ket.
A Joint Light Tactical Vehicle (JLTV), azaz egységes könnyű taktikai járműre azért lett szükség az amerikai hadseregben, mert az afganisztáni és iraki harci tapasztalatok rámutattak a High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV) – a katonai zsargonban Humvee– egyik nagy hiányosságára, miszerint nincs komoly páncélzata. A régóta hadrendben álló típus e hiányosságát a harcoló alakulatok pótpáncélzat felszerelésével próbálták csökkenteni, de ekkor újabb probléma jelentkezett: a katonai Hummer túl nehéz lett, így a menettulajdonságai is és a kezelhetősége is sokkal rosszabb lett a korábbinál.
Ezért az USA hadvezetése 2007-ben úgy döntött, ideje leváltani az akkor már negyed évszázada szolgálatban lévő típust. Az új járművek prototípusainak elkészítésére versenyt írtak ki a gyártók között, amelyek közül a csapatpróbák után majd a legjobbat választják ki. A védelmi minisztérium 2012-es határidőt szabott a győztes cég megnevezésére, az első járműveknek pedig 2013-ban kellett volna a hadsereghez kerülnie.
Az új terepjárókkal szemben igen kemény követelményeket támasztottak a kiírók: a cégek 15 hónapot kaptak a prototípusok kifejlesztésére. A járműből tíz különféle változatot kellett benyújtani az alap konstrukció lényeges változtatása nélkül. Legalább olyan jó terepjáró képességekkel és menettulajdonságokkal kell rendelkeznie, mint a Humwee-nek. Olcsón gyártható és tábori körülmények között is egyszerűen javítható és szerelhető legyen. A páncélvédettségének minimum a NATO STANAG level 3-as előírását kell teljesítenie. Az értékelésnél figyelembe vették, ha a gyártó valamilyen környezetbarát hajtásrendszert, konkrétan hibrid hajtást épít a terepjáróba.
Persze az már szinte természetes, hogy rengeteg, nemcsak USA-beli katonai járműgyártót mozgatott meg a zsíros üzlet reménye, hiszen mégis csak egy 6,7 milliárd dolláros, körülbelül 1900 milliárd forintos üzletről van szó! Első körben 2008 nyarára hét pályázó, a Lockheed Martin JLTV, az Oshkosh L-ATV, a Valanx JLTV, a Navistar Saratoga, az Eagle JLTV, a BAE Systems JLTV PQD, valamint a Humvee gyártójának az AM Generalnak prototípusai készültek el.
A határidők folyamatos kitolása és hosszas tesztelési fázis után a védelmi minisztérium 2012 nyarának végén megnevezte azt a három gyártót, akik továbbjutottak az első fázisból. Így csak az AM General, a Lockheed Martin és az Oshkosh maradt versenyben. Ezután egy újabb, 27 hónapos etap következett, amikor is a gyártóknak 22 féle változatot kellett a hadsereg különböző egységeinek átadniuk, a csapatpróbák megkezdéséhez. Érdekesség, hogy az Oskosh egyedüliként hibridhajtással kívánta szerelni a saját JLTV-jét, de a minél olcsóbb előállíthatóság és a megbízhatóság miatt végül elvetették ezt az ötletet.
Az USA hadvezetése nemrég végül az Oshkosh JLTV-t nevezte meg győztesként. A gyártó pedig most újabb műszaki részleteket árult el a Hummerek utódjáról.
A főként katonai járműveket gyártó Oshkosh Defense képviselői szerint, az új JLTV nem a Humvee utódja, hanem annak a továbbfejlesztett változata, csak annak hibái nélkül. A neves előd alaptípusa még páncélzat nélkül készült, míg az új járműveket csak páncélozott kivitelben gyártják majd. Az Oshkosh terepjárójának nemcsak a külseje páncélozott, de az ülései is, valamint van benne automata tűzoltóberendezés is, ezzel növelve a bent ülők túlélő képességét. A különböző változatok függvényében az új könnyű terepjáró akár nyolc kamerával is felszerelhető, amik között lehetnek infra- és hőkamerák is. Alapfelszereltség a ködgránátvető is, ami baj esetén a járművet és környékét borítja be füstfelhővel. Különlegessége még az új Hummer-nak, hogy üzemenyagcellás generátort építettek a motorterébe, ami a motortól függetlenül látja el az áremellátását a különböző kommunikációs és felderítő eszközöknek.
A JLTV hajtásrendszere a General Motorstól érkezik. A megbízhatóság és a szerelők tapasztalatai miatt az amerikai kisteherautókból és terepjárókból ismert, 705 Newtonméter forgatónyomatékú, 6,6 literes, 305 lóerős, V8-as erőforrást választották a tervezők, ami természetesen mind a négy kerekét hajtja a kocsinak. A JLTV legnagyobb sebessége előre 95, hátra pedig 11 kilométer per óra.
Ahogy fentebb szó volt róla, óriási üzlet ez a kiírást megnyert gyártónak, ugyanis a védelmi minisztérium első körben 5500 darabot rendelt a járműből a tengerészgyalogság számára. A hadsereg többi alakulata pedig a tengerészgyalogság után kapja majd meg a további 11 500-at. Arról, hogy mind az 55 000 darabot megrendelik-e csak 2018-ban dönt a kormányzat. Ha a teljes mennyiséget lehívják az Oshkoshtól, akkor 2040-ig biztosan gyártják a JLTV-t. Erre azonban jelenleg nem sok esély van, ugyanis az új jármű háromszor nehezebb, mint az előd, így desszant és partraszállási célokra nehezebben alkalmazható.
Egy alapváltozatú Humvee-utód alapára elég borsos, 433 500 dollár, ami átszámolva nagyjából 122 millió forint. De a gyártó szerint amint beindul a sorozatgyártás, ez az ár lejjebb mehet. Persze azt elég nehéz elképzelni, hogy az erre szánt 6,7 milliárd dollár egyetlen fillérjéről önszántából lemondjon az Oshkosh.