Kutatás: a villanyautó mégis rossz ötlet
Az Edinburgh-i egyetem két tudósa állt elő egy meglepő tanulmánnyal, amely szerint a világmegváltónak kikiáltott elektromos- és hibridautók terjedésével érezhetően nőni fog a környezetbe jutó szilárd részecskék mennyisége, ami komoly egészségügyi kockázatot hordoz.
Sokan megkérdőjelezték már a villanyautók valódi hasznát, de a legtöbben azt hozzák fel ellenük, hogy ha nem is helyben, de energiafogyasztásukkal az erőművekben mégiscsak növelik a károsanyag-kibocsátást, vagy hogy az akkumulátoraik gyártásakor és újrahasznosításakor szintén komoly környezetszennyezést okoznak. Nem így Peter Achten és Victor Timmers: ők azt mondják, az ilyen autók többlet-tömege jelent veszélyt az egészségünkre.
A két tudós azt állítja, hogy a nehéz hibridek sokkal több gumi- és fékport juttatnak a levegőbe, mint több száz kilóval könnyebb benzines és dízelmotoros megfelelőik, hisz nagyobb tömeg gyorsításakor és lassításakor a fékbetétek és a gumiabroncsok is nagyobb terhelést kap, nem is beszélve magáról az útfelületről. Azt állítják, hogy egy hibrid esetében ez a fajta kibocsátás-növekedés összemérhető a kevesebb motorhasználatból eredő kibocsátás-csökkenés mértékével. Az apró szemű por pedig komoly egészségügyi kockázatot jelent: növeli az asztma és a tüdőrák kialakulásának kockázatát, de szerepet játszanak a szívinfarktus és a stroke gyakoriságának fokozásában is.
Mindez ugyanezzel az erővel persze minden, a szükségesnél nehezebb autóra érvényes, azaz ugyanilyen kibocsátás-növekedést jelentenek a manapság egyre divatosabb szabadidő-autók is, amelyek szintén mázsákkal nehezebbek az azonos használati értékű hagyományos személyautóknál. Nem is beszélve a nagy luxusautókról, vagy páncélozott limuzinokról, amelyek valószínűleg bármilyen hibridnél több fék- aszfalt- és gumiport eregetnek a levegőbe.