Már a bírság nagyságrendje is félelmetes: a tehearutó-piac 90%-át uraló öt cég közül négy fizethet, durva bírságot: a Volvo-Renault, a Daimler, az Iveco és a DAF összesen 2,926 milliárd eurót - közel ezermilliárd forintot, durván két 4-es metró, 85 tonna arany, vagy legalább százezer lélegeztetőgép árát - hagyhat az Unió kasszájában, miután a vizsgálat kiderítette, hogy a gyártók versenyzés helyett több szinten is összedolgoztak, ami az EU-n belül szabályellenes.
Az egyetlen gyártó, amely nem fizet, az MAN, az a cég, amely bizonyítékokat szolgáltatott vetélytársai – vagyis korábbi partnerei – ellen. Így a VW csoport teherautó-gyártó márkája durván 1,2 milliárd eurónyi bírságot úszhat meg, míg a Daimler 1,008 milliárd eurót, a DAF 752 milliót, a Volvo és a Renault együtt 670 milliót, az Iveco pedig 494 milliót kénytelen kiadni, miután a gyártók megegyeztek az EU-val. A Scania nem vett részt a tárgyalásokban, és még vizsgálják, hogy egyáltalán részt vett-e a kartellben, amely 1997 és 2011 között biztosan működött. Ha kiderül, hogy igen, akkor persze a VW másik teherautó-márkája sem úszhatja meg a durva bírságot, de úgy tűnik, testvérmárkája ellen az MAN nem szolgáltatott elegendő bizonyítékot.
A bírságot az EU szerint az indokolja, hogy kiderült, az európai gyártók egyeztették bruttó listaáraikat, összehangolták az új, szigorúbb normáknak megfelelő motorjaik bemutatását, és egységesen áthárították a környezetvédelmi fejlesztések költségeit a vásárlókra – és ezt a gyakorlatot legalább 14 évig aktívan alkalmazták.