Az idén lesz épp negyven éves az eredeti Lada Niva – egyes vélemények szerint az első valódi szabadidő-autó – de még mindig gyártják. Egy kísérletet már tettek a leváltására, az eredmény végül Chevrolet Niva néven került gyártásba, de az nem helyettesítette a népszerű terepjárót. Ám úgy tűnik, most egy tényleges váltómodellen dolgozik az AvtoVAZ tervezőgárdája.
A hírt Nicolas Maure, az AvtoVAZ vezérigazgatója is megerősítette, így akár hivatalosnak is tekinthető. Úgy tűnik, az autó tervei teljes egészében az orosz cégnél készülnek, azaz a korábbi híresztelésekkel ellentétben nem a Dacia Duster egy minimálisan átrajzolt változatát készülnek gyártásba küldeni. A cél ugyanis a jelenleg 4x4 néven forgalmazott ősmodell leváltása, egy nem sokkal drágább, és hasonló terepjáró képességű típussal. Valószínűtlen persze, hogy ne használnának Renault technikát az új Lada terepjáróban, hisz az van kéznél, de vélhetően olyan modellt próbálnak kialakítani, amely a már meglevő gyártósorokon készíthető. Azaz vagy a Kalina-Granta páros, vagy az újabb Vesta és Xray műszaki alapjait használhatják fel.
Kérdés persze, hogy egyáltalán használhatják-e a Niva nevet, hisz azt jelenleg épp a GM-AvtoVAZ vegyesvállalat egyetlen modellje viseli, a Chevrolet Niva, amelyhez a Ladának, illetve többségi tulajdonosának, a Renault-Nissannak már nincs sok köze. Annak idején úgy tűnt, a General Motors jelentheti az AvtoVAZ jövőjét, ezért az 1990-es években tervezett Chevrolet Nivát az amerikai partnerrel együtt valósították meg. A Chevrolet Niva utódján állítólag szintén dolgoznak, tanulmányként mutattak egy autót két éve, de annak valószínűleg nincs köze a Lada érkező terepjárójához.