A VW-nek vissza kell vennie a csalószoftveres Škodát
Bár a Volkswagen eddig visszautasította, hogy Európában visszavásárolja a dízelbotrányban érintett autókat, egy német bíróság egy Škoda Yeti esetében erre kötelezte a céget. Ráadásul a bírók meglehetősen durván fogalmaztak, az illegális lóhúshoz hasonlítva a VW csoport dízelmotorjainak illegális szoftverét.

A pert egy 68 éves német vásárló indította, mondván, autója értékét jelentősen csökkentette a dízelbotrány, illetve az ahhoz kapcsolódó visszahívás. Az bíróság pedig neki adott igazat, olyannyira, hogy a Volkswagent az autó újkori vételáron való visszavásárlására kötelezte. Ez 26 500 euró, amibe az autógyártó nyilván nem rokkanna bele, de nyilvánvalóan azért harcolnak körmük szakadtáig, hogy az efféle perek ne váljanak tömegessé.
A bíróság ráadásul elég sarkosan fogalmazott: a dízelbotrányt ahhoz hasonlította, amikor néhány éve lóhúst találtak néhány mirelit készítményben, amely ilyet nem tartalmazhatott volna. „A motorvezérlő szoftver felhasználása ilyen célra olyan döntés, amely egyértelműen jelentős gazdasági következményekkel jár, alig hihető, hogy egy alacsony rangú fejlesztőmérnök egyedül meghozhatta volna.” - áll a bíróság indoklásában.
A VW csoport két szempontból mondható szerencsésnek ebben a helyzetben. Egyrészt elsőfokú ítéletről van szó, azaz fellebbezhetnek – meg is teszik – sokkal enyhébb ítéletre számítva. Másrészt Németországban, ahogy Európa nagyobb részén, nincs precedensjog, azaz egyetlen bírósági ítélet nem jelenti, hogy minden hasonló ügyben is ugyanilyen döntés születhet az első ítéletre hivatkozva. Ezzel együtt a VW-nek van mitől félnie: ha az Európában csalószoftveres dízelmotorral eladott mintegy 8,5 millió autónak csak a negyedét vissza kellene vásárolnia, abba is rövid úton tönkremenne.
A cégnek eddig mintegy 19 milliárd dollárjába került a dízelbotrányban érintett alig félmillió amerikai autó ügyének elsimítása, és ez csak az a költség, amiről tudunk. Ott az autók visszavásárlását is vállalták, Európában viszont, ahol egy nagyságrenddel több a dízelbotrányban érintett autó, igyekeztek eddig szoftverfrissítéssel, és egy motortípusnál egy műanyag áramlásterelő beépítésével megoldani a problémát. Ám az amerikai példát látva Európában is sokakban felmerült, hogy a VW sokkal többet tehetne az európai ügyfeleiért, és ez valószínűleg még sokba kerül majd az autógyártónak.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
