Betöltötték a nem létező rést
Egy Jaguar XE és egy F-type SVR mellett kitűnni nem könnyű. Nem is szégyellem, hogy sorba álltam az üléspróba miatt, pedig soha nem voltam kimondott rajongó. A márkának ugyanakkor van most valamije, amit mindenképpen ki akartak emelni a sorból. Részben talán ezért kapott élénk narancssárga fényezést az I-Pace tanulmány, a Jaguar második SUV-ja.
Bár a Tesla nincs itt a genfi kiállításon, a reptéren azért belebotlottunk egy Model X-be, így gyorsan feltűnt, hogy a Jaguar hobbiterepjárója annál jóval kisebb. Hosszban ez majd negyven centit jelent, míg magasságban egy bő tízes, szélességben egy húszas a különbség. Sőt, házon belül az F-Pace-től is elmarad. Ugyan beülni a kordonok közé dugott autóba nem lehetett, de az enyhén kupés tetővonal nem ígér túl sok fejteret a hátsó utasoknak.
Az elektromos SUV-ot két villanymotor hajtja, a rendszer összteljesítménye 400 lóerő, nyomatéka 700 newtonméter. Biztosan nem megy majd rosszul, azt viszont nem teljesen értettem, mit is akarnak szemléltetni, amikor megemelték az I-Pace-t, és úgy suhant hangtalanul az alávetített úton.
Annyi biztos, hogy komolyan gondolják a villany-SUV dolgot, 2017 végére ígérik a sorozatgyártásra érett kivitelt. Szemmel láthatóan már most sincsenek messze, a koncepció egyáltalán nem látszik a valóságtól elrugaszkodottnak. Az F-Pace-ről ismerős maszk formáját megtartották, a lámpákat viszont átdolgozták, és a géptető kidolgozása sem egyezik a nagyobb, hagyományos hajtású modellével. Az utakon 2018 második felétől találkozhatunk I-Pace-ekkel.
Miközben ez egy teljesen érthető vonal, a Jaguar-Land Rover másik fontos újdonsága, a Range Rover Velar közel sem. Egy olyan rést hivatott ugyanis betölteni a palettán, amely nem is létezik. Méreteit tekintve az Evoque és a Sport közé tehetjük, márpedig a két autó között nincs akkor különbség, ami indokolná egy új típus kifejlesztését. Ezt bizonyítandó szerettem volna összefotózni az Evoque-ot és a Velart, de a stand berendezői nem párhuzamosan, hanem hegyesszögben állították őket egymás mellé, így ez nem volt lehetséges.
De tekintsünk most el attól, hogy stratégiailag mennyire van létjogosultsága a Velarnak. Egy elöl-hátul megfelelő helykínálattal és tisztességes csomagtartóval is rendelkező SUV-ról van szó. Oké, erre megint lehet azt mondani, hogy ilyenből is van már a JLR-nek, nem is egy. Akkor vajon mi adhatja el mégis a Velart?
Talán a stílusa. Nem állítom, hogy radikálisan eltér a formája a megszokott márkaarculattól, mégis van benne valami. Vonalvezetése lágyabb mint a társaké, a legömbölyített formák elég jól kiadják - legalábbis az orr-részen. Hátul ugyanis ott az egyen-Range Rover-fenék, csak egy kicsit beljebb engedték a hátsó lámpákat. Belül a fekete-fehér bőr szép, kívánatos megoldás - ahhoz kétség nem fér, hogy luxustermék.
A Velarnak nyilvánvalóan meglesz a maga vásárlóközönsége. De akkor mégis miért filozofálok azon, hogy mi szükség volt rá? Az az érzésem, hogy az a néhány lekerekített él, a gömbölydedebb formák új vásárlókat aligha hoznak majd. Sokkal valószínűbb, hogy házon belül kannibalizálják egymás eladásait a Range Roverek.
Annak ellenére, hogy egy cég, a Tatát a szalonnak otthont adó csarnok másik sarkában találtuk meg a Jaguar-Land Roverhez képest. Ráadásul az első nap náluk elég belterjes is volt: indiai zene mellett az ügyfelek, haverok ülhették végig a kocsikat, a hozzánk hasonló egyszerű halandók nem. Így aztán olyan volt, mintha Torrentével indulnánk megfigyelésre. Te egy kicsit nekem, én egy kicsit neked... A második nap aztán már lebontották a kordonokat.
Ők az Európában mérsékelten ismert Tigor kisautót és Nexon SUV-ot hozták el az átlagember számára - már ahol - elérhető modelljeik közül. Mindkettőnek egész vállalható ábrázata van, bár az összkép a Tigor esetében egy csöppet bumfordi. Ezeknél sokkal érdekesebb volt a lambóajtós sportkocsi, a Tamo Racemo.
A teljesítményadatok alapján nem mondhatjuk, hogy rögtön elkezdene porcosodni, mégis biztatóak a tények. Középmotoros sportautóról van szó, amelynek turbós, háromhengeres 1,2 literes motorja 190 lóerőt és 210 newtonmétert tud, a hatgangos váltót a kormány mögötti fülekkel kapcsolgathatjuk. Az apró kétüléses ezzel a konfigurációval hat másodperc alatt gyorsul százra. Az eggyel komolyabb kivitel, a Racemo+ ezen felül állítható első splittert és nagy hátsó szárnyat is kap.
A Racemóból mindössze 250-et terveznek legyártani, az árát még nem ismerjük. Viszont a konzoljátékosok örülhetnek: a Forza Horizon 3-hoz ingyen letölthető az indiai sportkocsi.