Még mindig titkolózik a VW a dízelbotránnyal kapcsolatban
Az Automotive News és a Reuters értesülései szerint maga a VW bízta meg az amerikai jogi céget, a Jones Day-t a dízelbotrány kivizsgálásával, és azt mondják, soha még ilyen alapos és mélyreható a vizsgálat nem zajlott még a német vállalati szférában. Ám épp ez az, amiért nem hozzák nyilvánosságra a jelentést: attól tartanak, hogy olyan tények is nyilvánosságra kerülnének, amelyek újabb támadási felületet jelentenének a VW-nel szemben.
A VW vezetés kommunikációja ezen a ponton minimum megkérdőjelezhető, vagy még inkább gyanús. Hans Dieter Poetsch elnök szerint azért nem hozzák nyilvánosságra a jelentést, hogy elkerüljék, hogy újabb pénzbüntetésekkel és perekkel nézzen szembe a vállalat. Ezzel azonban azt a gyanút erősíti meg, hogy bőven van még takargatni valója a cégnek. Az persze egyértelmű, hogy a dízelbotrány közvetett és közvetlen költségei a legtöbb autógyártót már sírba tették volna. A VW is csak azért kerülhette el a csődöt eddig, mert korábban jelentős nyereséggel működött, és a világ legnagyobb autógyártóinak egyikeként még ebben a helyzetben is hitelképesnek ítélik a bankok.
Elemzők szerint azonban így is hiba azt az érzést kelteni, különösen a VW éves közgyűlésén, ahol a tulajdonosok képviseletében vagy háromezren gyűltek össze, hogy még nem derült ki az összes takargatni való. Független elemzők szerint bármi is áll a jelentésben, be kellene mutatni a nyilvánosságnak, mivel csak így nyerhetnék vissza a befektetők és a vásárlók bizalmát. Kérdés, hogy ebben az esetben mennyivel nőhetne a dízelbotrány kezelésére eddig elköltött nagyjából 25 milliárd dollár, és megállhatnának-e a költségek egy olyan szinten, amelyet még ki tud nyögni a cég.
A Jones Day jelentés egyébként alapja volt az amerikai igazságügyi minisztériummal történt megállapodásnak, amely meglehetősen drága volt a Volkswagen számára, és lehetséges, hogy tartalmaz olyan részleteket, amelyek alapján más kormányok is benyújtanák a számlát.