A szovjet teherautóipar a nyolcvanas évek első felében több mint félmillió járművet állított elő évente. Ebből a Kamaz is kivette a részét az évi 130-140 ezer legyártott teherautójával. A Daimler résztulajdonában lévő, óriás vállalat napjainkban mindössze 40 000 teherautót gyárt évente, de a tervek szerint ez a szám hamarosan százezerre nő. Az orosz tehergépkocsi-gyártás épp reneszánszát éli, sokszor igen pofás a végeredményt. Gondoljunk az új URAL Nextre, amely igen jól sikerült formatervet kapott. Most a Mercedesnek köszönhetően a Kamaz távolsági teherautó-családja is kapott egy jó designt és némi műszaki frissítést is.
Nálunk a rövid, háromtengelyes, robusztus, billencs teherautók képében jelennek meg a Kamszkij Avtomobilnijzavod, azaz a Kámai Autógyár, röviden: a Kamaz termékei. Az itthon jól ismert 5511-eseken kívül az ötös szériának még számos változata volt, például 8x8-as, katonai, kukás, tűzoltó és nyerges is. Habár a nyergesvontató már 2011 óta nem az ősöreg Kamaz fülkéjét kapja, az ötösök fülkéit néhány apró módosítással napjainkban is gyártják, a különböző kialakítású alvázakra.
A most bemutatott 54901-es a mindössze hat évet élt 5490-est váltja a kínálatban. A részben Daimler tulajdonába tartozó, egyébként legnagyobb, oroszországi autógyárnak megvolt az oka a váltásra, ugyanis a cég megkapta a legújabb, 2011-ben bemutatott Mercedes Actros fülkéjét az 54901-eshez. Persze a váltásnak más oka is volt, amit a Kamaz nem ver nagy dobra: a korábbi Actros-fülkét használó 5490-es nem a korábbi elvárásoknak megfelelően fogyott, holott a többi, nem a távolsági fuvarozásra alkalmas típusokból viszonylag sokan vásároltak.
Az 54901-es már nem azt a kissé groteszk és fura designt kapta, ami jellemző volt az orosz formatervezésre a 2000-es évek elejéig, hanem egy jól átgondolt, kifinomult, kissé agresszív formát rajzoltak neki. Ami nagyon jól működik, hiszen alig ismerhető fel az új Actros fülkéje. Olyan a hatalmas hűtőrácsos, apró lámpás homlokfal, mintha a Mercedes fülkéjére öntötték volna.
Az új motorok a Kamaz és Liebherr közös fejlesztései, az 54901-es sorhatos, 12 literes, 380-550 lóerő közötti motorokat kap. Ezekhez a német ZF Traxon típusú, 12 sebességes, robotizált sebességváltómű csatlakozik. Új az alváz is, amely nagy szilárdságú acélból készült, és így könnyebb a korábbi változatnál. A Kamaz által fejlesztett első futómű is új, a korábbi 7,9 tonna helyett 9 tonna a teherbírása. Az 54901-esbe akár 1200 liter üzemanyagot is tankolhatunk, ami 100 literrel nagyobb kapacitás, mint az elődnél volt.
A jelenlegi Kamazok motorját 30 ezer kilométerenként kell szervizelni, amihez 800 ezer kilométeres élettartam társul. Ezt fejeli most meg 54901-es, ugyanis az új kamiont már csak 150 000 ezer kilométerenként kell a szervizbe hordani, a motor megbontásáig pedig 1,5 millió kilométert ígér a gyártó.
Az új Kamaz kamionból jövőre legyártják a nullsorozatot, eközben folyamatosan fejlesztik az új járműcsalád többi tagját. Az új család az ígéretek szerint 2021-ben lesz teljes. Az új teherautó körülbelül húsz százalékkal lesz olcsóbb, mint a mintát adó Mercedes Actros. Csak az 54901-esből 55 ezer darabot kívánnak legyártani már 2019-ben, és még ugyanebben az évben bemutatnák az Euro VI-os változatot.
Habár az új Kamaz főleg a ex-szovjet tagállamokat és a fejlődő országokat célozza meg, ettől függetlenül az orosz gyártó számít a volt szocialista, jelenleg EU tagországokra is és más kispénzű nyugati megrendelőkre is, ezért tartják fontosnak az Euro VI-os változat mielőbbi bemutatását.
A Kamaz igen erős elvárásokat támasztott az 54901-essel szemben, és ahogy azt az oroszhonból származó fejlesztéseknél már megszokhattuk, kissé túl optimistának tűnnek a számok, amiket a gyár képviselői felvázoltak, mégis van esélye az új orosz teherautónak, hogy meghódítsa a világot.