A szovjet teherautóipar a nyolcvanas évek első felében több mint félmillió járművet állított elő évente. Ebből a Kamaz is kivette a részét az évi 130-140 ezer legyártott teherautójával. A Daimler résztulajdonában lévő, óriás vállalat napjainkban mindössze 40 000 teherautót gyárt évente, de a tervek szerint ez a szám hamarosan százezerre nő. Az orosz tehergépkocsi-gyártás épp reneszánszát éli, sokszor igen pofás a végeredményt. Gondoljunk az új URAL Nextre, amely igen jól sikerült formatervet kapott. Most a Mercedesnek köszönhetően a Kamaz távolsági teherautó-családja is kapott egy jó designt és némi műszaki frissítést is.

Nálunk a rövid, háromtengelyes, robusztus, billencs teherautók képében jelennek meg a Kamszkij Avtomobilnijzavod, azaz a Kámai Autógyár, röviden: a Kamaz termékei. Az itthon jól ismert 5511-eseken kívül az ötös szériának még számos változata volt, például 8x8-as, katonai, kukás, tűzoltó és nyerges is. Habár a nyergesvontató már 2011 óta nem az ősöreg Kamaz fülkéjét kapja, az ötösök fülkéit néhány apró módosítással napjainkban is gyártják, a különböző kialakítású alvázakra.
A most bemutatott 54901-es a mindössze hat évet élt 5490-est váltja a kínálatban. A részben Daimler tulajdonába tartozó, egyébként legnagyobb, oroszországi autógyárnak megvolt az oka a váltásra, ugyanis a cég megkapta a legújabb, 2011-ben bemutatott Mercedes Actros fülkéjét az 54901-eshez. Persze a váltásnak más oka is volt, amit a Kamaz nem ver nagy dobra: a korábbi Actros-fülkét használó 5490-es nem a korábbi elvárásoknak megfelelően fogyott, holott a többi, nem a távolsági fuvarozásra alkalmas típusokból viszonylag sokan vásároltak.
Az 54901-es már nem azt a kissé groteszk és fura designt kapta, ami jellemző volt az orosz formatervezésre a 2000-es évek elejéig, hanem egy jól átgondolt, kifinomult, kissé agresszív formát rajzoltak neki. Ami nagyon jól működik, hiszen alig ismerhető fel az új Actros fülkéje. Olyan a hatalmas hűtőrácsos, apró lámpás homlokfal, mintha a Mercedes fülkéjére öntötték volna.

Az új motorok a Kamaz és Liebherr közös fejlesztései, az 54901-es sorhatos, 12 literes, 380-550 lóerő közötti motorokat kap. Ezekhez a német ZF Traxon típusú, 12 sebességes, robotizált sebességváltómű csatlakozik. Új az alváz is, amely nagy szilárdságú acélból készült, és így könnyebb a korábbi változatnál. A Kamaz által fejlesztett első futómű is új, a korábbi 7,9 tonna helyett 9 tonna a teherbírása. Az 54901-esbe akár 1200 liter üzemanyagot is tankolhatunk, ami 100 literrel nagyobb kapacitás, mint az elődnél volt.

A jelenlegi Kamazok motorját 30 ezer kilométerenként kell szervizelni, amihez 800 ezer kilométeres élettartam társul. Ezt fejeli most meg 54901-es, ugyanis az új kamiont már csak 150 000 ezer kilométerenként kell a szervizbe hordani, a motor megbontásáig pedig 1,5 millió kilométert ígér a gyártó.

Az új Kamaz kamionból jövőre legyártják a nullsorozatot, eközben folyamatosan fejlesztik az új járműcsalád többi tagját. Az új család az ígéretek szerint 2021-ben lesz teljes. Az új teherautó körülbelül húsz százalékkal lesz olcsóbb, mint a mintát adó Mercedes Actros. Csak az 54901-esből 55 ezer darabot kívánnak legyártani már 2019-ben, és még ugyanebben az évben bemutatnák az Euro VI-os változatot.
Habár az új Kamaz főleg a ex-szovjet tagállamokat és a fejlődő országokat célozza meg, ettől függetlenül az orosz gyártó számít a volt szocialista, jelenleg EU tagországokra is és más kispénzű nyugati megrendelőkre is, ezért tartják fontosnak az Euro VI-os változat mielőbbi bemutatását.

A Kamaz igen erős elvárásokat támasztott az 54901-essel szemben, és ahogy azt az oroszhonból származó fejlesztéseknél már megszokhattuk, kissé túl optimistának tűnnek a számok, amiket a gyár képviselői felvázoltak, mégis van esélye az új orosz teherautónak, hogy meghódítsa a világot.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
