Üdvözöljük együtt az új jövevényt, a tetőablak-légzsákot
A légzsáktípusoknak manapság se szeri, se száma. Van már térdlégzsák, motorháztető-légzsák, sőt, biztonságiöv-légzsák is, hogy csak a legextrémebb példákat említsük – azt hittük, nincs már olyan része az autónak, ahonnan ne ugorhatna elő egy pukkancs. Ám a koreaiak megint rálicitálnak a világra. A Hyundai Mobis kifejlesztette a tetőablak-légzsákot, ami igazán hasznos találmány.
Az új készség kettős szerepet tölt be. Egyrészt ugyanúgy tompítja az ütést, mint bármelyik másik légzsák, másrészt, és ez talán még fontosabb funkció, megakadályozza, hogy a tetőablakon kiesve szenvedjen valaki súlyos, akár halálos sérüléseket. Egy amerikai statisztika szerint 2010 és 2016 között 260-an haltak meg borulásos balesetben a tetőablakon kizuhanva, és egyértelmű tendencia, hogy évről évre többen vesznek tetőablakos autót.
A Hyundai Mobis megoldása hasonlít egy függönylégzsákra, de annál nagyobb, és a gyártó szerint jóval nagyobb műszaki kihívást jelentett az előállítása. A tetőablak-keret hátsó részébe épített készség egyébként nyolc századmásodperc alatt nyílik ki teljesen, ami a legtöbb esetben már elegendő ahhoz, hogy védjen, mire a boruló autó megérkezik a tetejére. A működtetését természetesen egy dőlés-szenzor végzi.
A beszállító jelenleg azon dolgozik, hogy az első ilyen légzsákkal felszerelt tetőablakos modellek 2019-re forgalomba kerülhessenek, bár egyes hírek szerint nem egyedül dolgoznak efféle légzsákon: ha minden igaz, a ZF-nél is folyik hasonló fejlesztés.