„A Tesla kifelé megy az üzletből” - mondta Bob Lutz. Az új Roadster és a Semi nyergesvontató bemutatását szimpla terelésnek minősítette, amelynek az lenne a célja, hogy elvonja a figyelmet a Model 3-assal kapcsolatos gyártási problémákról.
Lutz, aki néhány hete a hagyományos autózást is leírta, mondván, hogy az önvezető autók hamarosan átveszik az uralmat, azt mondja, a Tesla ugyanazt nyújtja, amit bármelyik nagy autógyártó is tud. „Nincs titkos szósz a Teslában. Ugyanolyan lítium-akkumulátorokat használnak, mint bárki más.” - mondta, majd a cég pénzügyi helyzetére is kitért. „Csak úgy vérzi a cég a pénzt. Újabb tőkeemelésre lesz szükségük, ha meg akarják érni 2019-et”.
Amit Lutz mond, az persze nem újdonság, a Tesla megalapítása óta masszívan veszteséges, de ez eddig nem zavarta a befektetőket. A különbség a hagyományos cégekhez képest az, hogy a Tesla olyan termékeket fejleszt és gyárt, amelyek műszaki szempontból az autóipar jövőjét jelentik. Ennek köszönhető, hogy a befektetők nem szállnak ki a veszteségek ellenére, és eddig minden tőkeemelési kísérlet sikerrel zárult. Hogy ez meddig lesz így, azt persze nem könnyű megmondani, de a Semi és az új Roadster prototípusainak korai bemutatása nyilván a befektetőknek is szólt: azt jelzik ezekkel, hogy a Teslának komoly tervei vannak a jövőre nézve, így érdemes kitartani a cég mellett, a jelentős veszteségek ellenére is.
Elvben a Model 3 lehet az a típus, amely véget vethet a fonák helyzetnek, azzal, hogy nyereségessé teszi a Teslát, de ehhez be kellene tudni indítani a tömegtermelést, ami egyelőre nehézséget okoz: eddig csak néhány száz autó készült el az idei évre korábban betervezett mintegy húszezer helyett. Az azonban aligha kérdéses, hogy a problémákon úrrá lesz a Tesla. Valójában inkább az az érdekes, hogy 35 ezer dolláros alapárú Model 3 iránt lesz-e akkora kereslet, amekkorát a cégnél jósolnak: valóban el tudnak-e adni belőle annyit öt-hat éves távlatban, hogy a gyártás pénzügyi szempontból is pozitív eredményt hozzon.