Erős ígéretek hangzottak el a kínai Nio tömeggyártásba indult villany-SUV-járól. Úgy fest, kategóriában még Kínában is a Tesla a mérce – a cégvezér szóban rá is licitált keményen a Model X-re.
A Nio Kína új autómárkája, amit májusi Nordschleife-rekordjuk után ismert meg a világ. Azt még sportautójukkal, az EP9-essel futották, most azonban a SUV-jukkal, az ES8-assal vonták magukra a figyelmet. A kínai Elon Musk (autós vonalon megáll a párhuzam), a Nio cégvezére, William Li állt elő meredek állításokkal abból az alkalomból, hogy hétvégén megindult elektromos városi terepjárójuk tömeggyártása.
Az ES8-at két villanymotor hajtja, összesen 640 lóerővel, aminek hála ez a nagy test 4,4 másodperc alatt tudja a 0-100 km/h-s sprintet. Villanyautós mezőnyben ezek nem kimagasló számok, a lényeg persze az ára: 18 millió forintnyi jüan a Nio terepjárója, amiért az USA-ba már lehet kapni alap Model X-et – igaz, mindkét árban fontos tényező a helyi adókedvezmény. Képek és ez alapján a promóvideó alapján prémiumságban nincsenek lemaradva a kaliforniaiaktól, az utastér is rendben van.
Az ES8-ra 355 kilométeres hatótávot mond a Nio, de ez közel sem olyan fontos, mint más villanyautóknál, ha terveik szerint épül majd a töltőhálózat. A töltés itt inkább akkumulátor-cserét takar: lehetőség lesz ugyanis egy az egyben cserélni az akkumulátorokat az autón a hagyományos töltés mellett. A Nio saját töltőállomásain ez lenne a modell: behajt az ügyfél a merült akksival, majd háromperc alatt kap egy fullra töltött akkupakkot a merült helyett az autója. Hallottunk már ilyenről, többen próbálkoztak vele (sok-sok éve még a Tesla is), de eddig senkinek sem jött be.
Li nagyon optimista a töltőhálózattal. 2020-ig 1100 saját állomást nyitnának Kínában, és hogy mondjon meredekebbet is: állítólag lesznek folyamatosan úton lévő töltőautóik is, méghozzá 1200, amelyek kiszolgálják majd a lemerült niósokat, ahogy azokat is, akik messzebb laknak egy-egy töltőtől. Mint Li elmondta, természetesen számolnak a Teslával, amely hamarosan megkezdi a kínai gyártást, terjeszti saját töltőhálózatát, de két út van: vagy a Teslától vesznek el ügyfeleket, vagy bővül annyit a villanyautós piac, és mindketten elérnek majd. Látva a kínai kormány villanyautós politikáját, inkább utóbbi valószínű.