Megérkezett a Volvo új csúcsbusza
A Volvónál hagyományosan a 9000-es sorozat jelenti a buszok csúcsát, az eddigi két generációból eddig több mint 9000 darabot gyártottak, ami nem túl sok, ha mondjuk a Mercedes Tourismo 26 000-es darabszámához hasonlítjuk. A harmadik generáció azonban ezt a csorbát köszörülné ki, a Volvo piacvezetőként szeretné látni az új távolsági/turistabusz családját.

Az új európai buszgyártói divatnak megfelelően, valószínűleg a Volvónál is kiadták a jelszót: költségcsökkentés minden áron! Ez jól látszik az új 9000-es család formatervén, ugyanis egy az egyben adoptálták a Volvo 2016-ban bevezetett, Mexikóban gyártott 9800-as típus homlok- és hátfalának formáját a most bemutatott két európai modellre. Így nem lett igazán ütős az új forma, hiszen pontosan ugyanezt már láttuk korábban is.
A Dél-Amerikában engedélyezett 2,6 méter szélesség Európában csak 2550 milliméter, így a busz az öreg kontinensen keskenyebb lett, ezért a forma egy picit esetlenebb, mint a mexikói társáé, talán kellett volna még rajta dolgozni a formatervezőknek, hogy európaibb legyen a design. A költségcsökkentés érintette a világítótesteket is, ahogy a Mercedes az új Tourismónál az Actros lámpáit, úgy a Volvo az FMX építőipari teherautóról származó világítótesteket építette be előre.
A csúcsmodell, a színházpadlós 9900-as (a padló hátrafelé emelkedik, hogy az utasok jobban kilássanak) esetében próbáltak vinni egy kis játékosságot a busz oldalnézetébe a formatervezők, de ez nem igazán vált be. A városi buszoknál már ismert hullámforma nem áll jól a 9900-asnak, olyan érzése van az embernek, mintha két külön buszt látna. Sokkal esztétikusabb lett volna a csúcs-Volvo megjelenése, ha a tervezők megmaradnak a korábban alkalmazott ferdén felfelé szűkülő övvonalnál. Azonban valószínű, hogy ezt az új megoldást is le fogja másolni a konkurencia, ahogy az a városi buszoknál is történt. De azért, hogy megpróbálják a 9900-as prémium mivoltát erősíteni és elkülöníteni azt a 9700-astól, a homlok- és hátfalra is jutott némi króm.

Minden bizonnyal a spórolásnak tudható be az is, hogy az új típuscsalád, immár csak két tagból, a 9700-asból és a 9900-asból áll, az olcsóbb 9500-ast kivezették a kínálatból. Az újdonságok már csak három hosszban (az eddigi négy helyett), 12, 13 és 14 méteresben rendelhetőek. A 9700-as 3,65 méter a 9900-as pedig 3,85 méter magas. Ez utóbbi 12 centivel több, mint az elődmodellé volt, így nagyobb lett a csomagtér és a belmagasság is.
Mindkét típus a Volvo 9000-esekhez kifejlesztett járóképes alvázára épül, amelyre a 10,8 literes D11K típusú motort építették, ez kétféle 420 és 460 lóerős változatban érhető el. Az új buszokhoz csak egyféle sebességváltót rendelhetünk, a Volvo teherautóiból már jól ismert, 12 előre és négy hátrameneti fokozatos I-Shift automatát.

Természetesen megújították a vezető munkahelyét, új ergonomikusabb műszerfalat és kényelmesebb vezetőülést kaptak a sofőrök. Csökkentették a jármű vibrációját és az új szigeteléseknek köszönhetően az utastérbe szűrődő zajokat is. A beltér is előnyére változott, négyféle Kiel márkájú utasülésből válogathat a megrendelő, amelyeknek a háttámlájára szerelték a ma már evidenciának számító USB-töltőket.

A Volvo azonban leginkább az új biztonsági szolgáltatásokat emeli ki új típuscsaládjánál. Ilyen a vasúti járművekéhez nagyon hasonló, éberségfigyelő rendszer, a Driver Monitoring Systems (DRMS), amely figyeli a jármű helyzetét és mozgását az úton, és ha eltérést tapasztal, akkor hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a sofőrt. Ha a buszvezető nem korrigál, illetve jól érzékelhetően semmit sem tesz, akkor a rendszer állóra fékezi az autóbuszt. Mindkét 9000-esben alap a sávelhagyásra figyelmeztető és a ráfutásos baleseteket megelőző kamera- és radarrendszer. Újdonság a Front Impact Protection (FIP), amely egy új energiaelnyelő rendszer a frontális ütközések kivédésére. Ez hasonló elven működik, mint az 1975-ben készült Ikarus 270-esSafety Bus megoldása.

Az új anyagoknak köszönhetően 350 kilogrammal könnyebb autóbuszok 4 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint az elődtípusok. Még nagyobb megtakarítást érhet el az üzemeltető, ha megrendeli a buszokhoz az aktív hasmagasság-csökkentő és az I-see rendszereket. Ez utóbbi egy az egyben az Evobus PPC nevű rendszerére hajaz, mely műholdjelek segítségével érzékeli a busz haladását, és a domborzati viszonyoknak megfelelően állítja be a busz hajtóművének fordulatszámát, ezzel is spórolva pár liter üzemanyagot az üzemeltetőnek.

Az új Volvo turistabuszokat a lengyelországi Wroclawban kezdik gyártani a nyári leállás után. A hivatalos premier idén szeptemberben lesz a hannoveri IAA-n, az első új 9700-asok a nyár végén, a 9900-asok pedig év végén állhatnak forgalomba az üzemeltetőknél. Arra azonban nem sok esély van, hogy Magyarországon széles körben elterjedjenek az új Volvo turistabuszok, ugyanis az elődmodellekből is alig néhány darabot adtak el hazánkban. Így inkább majd a használtpiacról érkezhetnek meg hozzánk az új Volvo turistabuszok, néhány évet tehát még biztosan várnunk kell, hogy az itthoni üzemeltetőknél is feltűnjenek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
