Az ICCT, azaz a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa, amely korábban a VW dízelbotrányának kirobbantásával szerzett hírnevet, most arra hívja fel a figyelmet, hogy a dízelmotoros autók mennyivel több nitrogén-oxiddal terhelik a környezetet, mint a benzinesek.
A megállapítások közt szerepel, hogy a legtöbb Euro6-os dízelmotor a valóságban a nitorgén-oxid-kibocsátási határérték több mint kétszeresét bocsátja ki, míg a benzinesek többsége vagy tartja a határértéket, vagy nem lépi túl a kétszeresét.
Mindezt a távolból gyűjtött spektroszkópiás, azaz fény-elemzéses adatokra alapozzák, amelyekkel egy-egy elhaladó autó kipufogógázait elemezték. Összesen 375 ezer ilyen mérési adatot dolgoztak fel, amelyeket brit, francia, spanyol, svéd és svájci városokban rögzítettek, összesen 4850-féle autóból, hat év alatt.
Az ICCT értelmezése szerint a mérési módszer előnye, hogy sok adat felvételét teszi lehetővé igen rövid idő alatt – a gázelemzés egy másodpercet is alig vesz igénybe – és mivel az autó elektronikája nem érzékeli a mérés tényét, így az átverésére sincs mód. Ugyanakkor mivel az efféle adatgyűjtés igen változatos körülmények között történik, a mérések összehasonlíthatósága és megismételhetősége sem biztosított – magyarul az így nyert adatok megbízhatósága is megkérdőjelezhető.
Az eddig is sejthető volt – az ICCT statisztikája csak megerősíti ezt – hogy a régebbi dízelmotoros autók nitrogén-oxid-kibocsátás tekintetében csak a kötelező normát teljesítik a kötelező mérési ciklusban, de a valóságban a határérték többszörösét ereszthetik a levegőbe. Erre egyrészt korábban maga a Euro6 norma is lehetőséget adott, például a motor élettartamának drasztikus csökkenését elkerülendő, másrészt a szabvány mérési ciklus sem tükrözte a valós viszonyokat.
Ez utóbbi problémára az újabb Euro6 szabvány-változatok igyekeznek megoldást hozni. Az idén szeptemberben életbe lépő Euro6d-Temp esetében például már valós forgalmi viszonyok közt (az RDE szabvány szerint) kell tesztelni a nitrogén-oxid-kibocsátást. Úgy tűnik, az új szabványnak számos dízelmotoros autó is megfelel, ám egyáltalán nem biztos, hogy ez segít a dízelmotoron. Az elmúlt hónapokban gyorsan kezdtek csökkenni a dízel-eladások Európában, és az a tény, hogy egyes német nagyvárosokban már akadnak útszakaszok, ahol tiltják az Euro5-ös, vagy rosszabb dízelek használatát, csak gyorsítja a folyamatot.