Az ICCT, azaz a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa, amely korábban a VW dízelbotrányának kirobbantásával szerzett hírnevet, most arra hívja fel a figyelmet, hogy a dízelmotoros autók mennyivel több nitrogén-oxiddal terhelik a környezetet, mint a benzinesek.

A megállapítások közt szerepel, hogy a legtöbb Euro6-os dízelmotor a valóságban a nitorgén-oxid-kibocsátási határérték több mint kétszeresét bocsátja ki, míg a benzinesek többsége vagy tartja a határértéket, vagy nem lépi túl a kétszeresét.
Mindezt a távolból gyűjtött spektroszkópiás, azaz fény-elemzéses adatokra alapozzák, amelyekkel egy-egy elhaladó autó kipufogógázait elemezték. Összesen 375 ezer ilyen mérési adatot dolgoztak fel, amelyeket brit, francia, spanyol, svéd és svájci városokban rögzítettek, összesen 4850-féle autóból, hat év alatt.
Az ICCT értelmezése szerint a mérési módszer előnye, hogy sok adat felvételét teszi lehetővé igen rövid idő alatt – a gázelemzés egy másodpercet is alig vesz igénybe – és mivel az autó elektronikája nem érzékeli a mérés tényét, így az átverésére sincs mód. Ugyanakkor mivel az efféle adatgyűjtés igen változatos körülmények között történik, a mérések összehasonlíthatósága és megismételhetősége sem biztosított – magyarul az így nyert adatok megbízhatósága is megkérdőjelezhető.
Az eddig is sejthető volt – az ICCT statisztikája csak megerősíti ezt – hogy a régebbi dízelmotoros autók nitrogén-oxid-kibocsátás tekintetében csak a kötelező normát teljesítik a kötelező mérési ciklusban, de a valóságban a határérték többszörösét ereszthetik a levegőbe. Erre egyrészt korábban maga a Euro6 norma is lehetőséget adott, például a motor élettartamának drasztikus csökkenését elkerülendő, másrészt a szabvány mérési ciklus sem tükrözte a valós viszonyokat.
Ez utóbbi problémára az újabb Euro6 szabvány-változatok igyekeznek megoldást hozni. Az idén szeptemberben életbe lépő Euro6d-Temp esetében például már valós forgalmi viszonyok közt (az RDE szabvány szerint) kell tesztelni a nitrogén-oxid-kibocsátást. Úgy tűnik, az új szabványnak számos dízelmotoros autó is megfelel, ám egyáltalán nem biztos, hogy ez segít a dízelmotoron. Az elmúlt hónapokban gyorsan kezdtek csökkenni a dízel-eladások Európában, és az a tény, hogy egyes német nagyvárosokban már akadnak útszakaszok, ahol tiltják az Euro5-ös, vagy rosszabb dízelek használatát, csak gyorsítja a folyamatot.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
