A Ford elmagyarázza, miért a sofőrök okozzák a forgalmi torlódások jelentős részét.
Az autózás egyik legbosszantóbb jelensége a dugó, amiről hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy pusztán a túl sok autó, esetleg valamilyen útépítés vagy baleset okozza. Valójában rengeteg esetben elkerülhető lenne a torlódás, ha a képletből ki tudnánk zárni az emberi faktort. A dugót sokszor egyszerűen az okozza, hogy nem tudjuk tökéletesen felmérni, hogy az előttünk lévő lassítása esetén mennyit kell nekünk visszavennünk a sebességünkből, hogy ne legyen ráfutásos ütközés a vége. A felfedezés nem új, Japánban már 10 évvel ezelőtt demonstrálták a problémát.
A Ford a Vanderbilt Egyetemmel újra szimulálta a jelenséget. 36 autót engedtek rá egy zárt útszakaszra, ahol a legelöl hajtó autók váratlanul nagyjából 100-as tempóról 64 km/h-ra lassítottak. Az eredmény az lett, amire számítottak: a sorban következő sofőrök különbözően mérték fel a távolságot, és eltérő reakcióidővel nyomták le a fékpedált, aminek az eredménye egy szép kis torlódás lett.
Ami igazán érdekes volt a tesztben, hogy újra nekifutottak, de ezúttal már az összes autón bekapcsolták a távolságtartó tempomatot. A rendszer a sofőrökkel ellentétben tökéletesen fel tudta mérni a távolságot, így torlódás sem alakult ki. Érdekesség, hogy a tesztek alapján már akkor is elkerülhető volt a dugó, ha a résztvevők harmada használta a radaros tempomatot.
A tesztet Amerikában végezték el, ahol egy átlagos ingázó évi 41 órát tölt dugóban, ami becslések szerint évente 1400 dollár (~400 ezer forint) bevételkiesést jelent okoz az állampolgároknak.