Szerszám nélküli gyártással próbálkozik a Volkswagen
A 3D nyomtatás eddig elsősorban a prototípus-készítésben kapott szerepet, de a technológia legújabb változata állítólag termelékenységben és az előállított alkatrészek minőségében is jócskán túlmutat az eddigieken. Ezt alkalmazná a Volkswagen. Ezzel gyakorlatilag szükségtelenné válnának a jelenleg használt célszerszámok, azaz lényegében csak szándék kérdése lenne, ha változtatni akarnának egy alkatrészen.
A HP által kifejlesztett precíziós fémsugaras nyomtatás termelékenysége állítólag az 50-szerese az eddig használt eljárásoknak, és nagy szilárdságú alkatrészek, akár dugattyúk, vagy hasonló, terhelt motoralkatrészek precíz előállítására is alkalmas. Ennek a technológiának az alkalmazását szeretné megkezdeni a Volkswagen, méghozzá igen hamar. „Az a cél, hogy már autóink következő generációjában elkezdhessük alkalmazni az így elkészített alkatrészeket” - mondja Dr. Martin Goede, a Volkswagen technológiatervezésért és -fejlesztésért felelős igazgatója. „Valószínű, hogy nem tudjuk az autó minden alkatrészének előállítására ezt a megoldást használni, de úgy gondoljuk, mind az így előállítható alkatrészek száma, mind a méretük gyorsan növekszik majd.” - tette hozzá. A tervek szerint hosszabb távon akár focilabda-méretű elemek is készülhetnének 3D nyomtatással, akár évi több százezer példányban.
Az eljárás egy, a VW által kevésbé hangsúlyozott előnye az lehet, hogy egy lépéssel közelebb viheti az iparágat ahhoz, hogy épp a Volkswagenhez hasonló óriás-gyártók dominanciája csökkenjen. A 3D nyomtatással ugyanis épp az autógyártás legköltségesebb lépései spórolhatók meg, amelyek miatt a tevékenységgel nemigen érte meg foglalkozni bizonyos üzemméret alatt.