Már a Renault is guruló dobozokban látja a jövőt
Nem újdonság, hogy a jövőt már az autógyártók sem ember vezette autókban látják, inkább többé-kevésbé önjáró kapszulákban. Az EZ-Pro a Renault variációja erre a témára: rugalmas szállítási rendszer, amely minimális szerepet szán az embernek.
A rendszer tulajdonképp a tavasszal, Genfben bemutatott EZ-GO tanulmány továbbgondolása: míg amaz a személyszállító kivitel, az EZ-Pro a jelenlegi csomagszállítási megoldásokat válthatná fel. Két kivitelt is megterveztek a francia gyártó szakemberei: az egyikben még van hely egy főnek, aki szükség esetén egy joystick segítségével az irányítást is átveheti, ha szükséges. Szerepe persze inkább a házhoz szállításban van, hisz drága, érzékeny, vagy törékeny árú kezelésére egyelőre nincs jó gépesített megoldás. A másik változat a sofőr nélküli változat, amely szinte bármire használható, lehet mobil csomagközvetítő szekrény, egyszerű, dobozokat szállító furgon vagy mobil büfé is - igazából bármi, amire manapság egy furgon rakterét használni lehet.
A kétféle járműből aztán szerelvények képezhetők: a sofőrös kivitel több sofőr nélküli szállítójárművet vihet maga után, valós fizikai kontaktus nélkül. Így csökkenthető a haladáshoz szükséges energia mennyisége, és a cél közelében a kapszulák különválva folytathatják a csomagok terítését.
Természetesen mindkét jármű tisztán elektromos üzemű, teljesen zajtalanul teszi a dolgát, de még a formatervet is olyan egyszerűre vették, amilyenre csak tudták. A gyáriak szerint az volt a cél, hogy az EZ-Pro ne szúrjon szemet a városi környezetbe: így válhat a legegyszerűbben a mindennapok szerves részévé.
Azt egyelőre nem tudni, hogy mikor honosodhatnak meg hasonló rendszerek a világ nagyvárosaiban, de hasonló megoldásokat már más gyártók is felvázoltak, ami nem csoda: a műszaki fejlődés aktuális irányát nézve az efféle automata szállítás a következő logikus lépés.