Három elképesztő autós rekord, amire emlékezni fogunk 2018-ból
1. – A villany-VW felmászik a Pikes Peak-i trónra
156 kanyar, 2800 méteres szintkülönbség és húsz kilométer az első és az utolsó között. Ezek a Pikes Peak-i hegyi felfutó paraméterei. Annak a coloradói versenynek, amit olyan zsenik tettek Európában is ismerté, mint Ari Vatanen, Michéle Mouton, na meg Sebastien Loeb. Utóbbi futott itt 2013-ban a Peugeot sportrészlegének teljes támogatásával egy olyan csúcsidőt, aminek mindenki évtizedeket jósolt. Aztán idén júniusban jött a Volkswagen és Romain Dumas.
A Volkswagen más úton ért fel a Pikes Peak-i csúcsra, mint öt éve a Peugeot: a biturbós V6 helyett ők egy full villanyos autót építettek a hegyre (rossz nyelvek szerint ezzel akarták megmutatni az amerikaiaknak, hogy nem csak botrányos dízelt tudnak építeni). Ez lett az I.D. R, amivel tizenhat másodpercet vertek Loeb rekordjára: 7 perc 57,148 másodperc alatt vitt fel Dumas a hegytetőre a villanyost.
2. – 35 év után új csúcs a Nordschleifén
A Porsche - látszólag a semmiből - kitalálta, hogy meghajtja még párszor az elkaszált Le Mans-projektről megmaradt 919-et, mielőtt betolják a múzeumba. Az addig a WEC-széria szabályaihoz igazított autót megfosztották láncaitól: a teljesítményt, az üzemanyagáramlást, az aerodinamikát és a tömegét is kedvük szerint állították/hangolták/tekerték, abból lett ez a pályacsúcs-döntésre tökéletes célszerszám.
Az erődemonstráció egy áprilisi Spa-i csúccsal indult, aztán egy júniusi napon megtörtént a csoda a rekordhajhászat szívcsakrájában, a Nordschleifén. Stefan Bellof 1983-as, szintén Porschéval futott 6:11-es csúcsát megdönteni vitték el a 919-et az Eifel-hegység húsz kilométer hosszú körére. A kétszeres Le Mans-győztes Timo Bernhard kapta meg az autót, és olyan kört ment vele, ami talán kibír majd pár évet, ha nem is 35-öt. Az új rekord: 5:19,546.
3. – Autó kering az űrben
Elon Musk fogta régi Tesláját, feltette a 21. század eddigi legerősebb rakétájának orrába, majd kilőtte az űrbe. Ez volt februárban, a vörös Roadster pedig azóta is kint kering a Föld körül, néha még a Mars pályáján is túl jár. Ha ez így autós rekordnak számít (autó ilyen messze még nem járt), akkor az év messze legőrültebb autós rekordja, de ha nem rekord, akkor is beszélni fog róla az emberiség sok évig még.
Első olvasatra öncélú baromságnak tűnik autót lőni az űrbe, pedig sokkal több volt ez egy Musk-féle ki ha én nem-húzásnál. Ebben a cikkben anno összeszedtük, miért.