Kötelezővé tehetik a sebességkorlátozót Európában
Tavaly május óta tárgyalta az Európai Parlament Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottsága az Európai Bizottságnak azt az előterjesztését, amely újabb kötelező biztonsági felszereléseket írna elő az EU területén forgalmazott új autókban. Az ötletnek persze nem örül mindenki.
A javaslat elsődleges célja a közlekedésbiztonság javítása. Ennek érdekében egyrészt szigorítanának a kötelező töréstesztek feltételrendszerén, másrészt kötelezővé tennének néhány biztonsági elektronikai megoldást az új autókban. A szövegben alkoholszondás indításgátló-előkészítés, fáradtságfigyelő, vészfékezés-jelző, tolatásérzékelő, automata vészfék, sávtartórendszer és felülírható intelligens sebességkorlátozó szerepel, ezen kívül baleseti adatgyűjtő beszerelését is megkövetelnék az autógyártóktól.
Elsősorban az intelligens sebességkorlátozó bevezetése kapcsán hallani felháborodott hangokat. Ez a készülék navigációs adatok, illetve táblafelismerés révén figyelné az érvényes sebességkorlátozást, és nem engedné az autót a megengedettnél gyorsabban menni. A javaslat szerint ez a korlátozás ugyan vészhelyzetben felülírható lenne a gázpedál erőteljesebb lenyomásával, de ilyen esetben pár másodperc után a rendszer fény- és hangjelzéssel figyelmeztetne.
Hasonló rendszereket már ma is kínálnak az autógyárak, de ezek mindegyike egyszerűen kikapcsolható. Az eszközök kötelezővé tétele viszont változtatna ezen. A javaslat érdekes részlete, hogy az autógyártók felelősségébe utalja a kötelező rendszerek elfogadtatását a felhasználókkal.
Ugyanakkor azok a félelmek, amelyek szerint a baleseti adatgyűjtő adatait a biztosítótársaságok vagy a hatóságok arra használnák, hogy tudomást szerezzenek a gyorshajtás tényéről, nem tűnnek megalapozottnak: a bizottság úgy módosította a javaslatot, hogy az csak névtelen adatgyűjtést tesz lehetővé, és a korábban rögzített adatok felülírását követeli meg.
Az indítvány beterjesztői hangsúlyozzák, hogy a közúti balesetek áldozatainak magas számát szeretnék csökkenteni: 2017-ben 25 300-an haltak meg és 135 ezren sérültek meg az EU területén.
A tervek szerint a bizottsági javaslatot március közepén tárgyalja az Európai Parlament, azaz még a küszöbön álló választások előtt napirendre kerülhet. Ha elfogadják, és az unió országai is jóváhagyják a javaslatot, 2022 körül válhat kötelezővé, ám valószínű, hogy ha el is fogadják a javaslatot márciusban, a képviselők még beadnak hozzá néhány módosító indítványt.