Nagy bajok vannak a kínai villanyautókkal
Kínában soha nem látott méretű kampány folyik a környezetbarát közlekedésért. Tavaly az új energiával hajtott járművekből, amelyek döntő többsége tisztán elektromos, 1,256 millió fogyott, ami egyértelműen világrekord. Csakhogy a kínai sajtó szerint az eladott járművek egy jelentős részének minősége siralmas.
A kínai állam a Made in China 2025 elnevezésű nagyszabású ipari stratégiai terv keretében 2015 óta támogatja igen bőkezűen a villanyautó-gyártást és -eladást. Az állami dotáció eredményeképp az elmúlt alig négy évben hatalmasat ugrott az elektromos autók mennyisége az országban, annak ellenére, hogy csak az idei évtől válik kötelezővé minden autógyártó számára, hogy az eladásai egy kötött hányadát – az első évben ez 10% - ilyen új energiával hajtott autók tegyék ki.
Az erőltetett fejlődés eredménye, hogy a rekordszámú villanyautó nagyon nagy részét kellett már az első évben visszahívni: mintegy 135 ezer ilyen esetről tudnak a hatóságok, és legalább 40 olyanról, amikor egy elektromos autó minden látható külső ok nélkül porig égett. Állítólag kifejezetten gyakoriak a túlmelegedő, vagy az ígértnél sokkal kisebb kapacitású akkumulátorok, de a meghibásodó erőátvitel is a gyakoribb hibaokok közé tartozik. Ezeknek az autóknak a nagy része egyébként nem a Tesla modelljeihez hasonló megfizethetetlen luxuscikk. Inkább kis hatótávú, városi szükségjárművek, viszonylag olcsón, ám ez az, ami kifejezetten érzékennyé teszi a kérdést. Ha az átlagember nehezen megspórolt pénzét egy államilag támogatott ócska termék egyszerűen elnyelheti, az Kínában sem söpörhető a szőnyeg alá.
Kínában az utóbbi években legalább ötszáz új villanyautó-gyártó bukkant fel, és úgy néz ki, ezek egy jelentős része a pénz reményében alighanem kellő szakértelem nélkül látott munkához. A helyiek csak abban reménykedhetnek, hogy néhány éven belül letisztul a piac, és csak a valóban piacképes termékek maradnak, jóval alacsonyabb hibaaránnyal.