Olcsóbb lehet az új autó, drágább a használt
Egy igen titkos minisztériumi anyag tartalmát közli a hvg.hu, a kidolgozók kommentárjaival: ezek szerint a kormány az újabb autók vásárlását jobban ösztönző rendszert tervez bevezetni, cserébe a régebbi, olcsóbb, rosszabb környezetvédelmi besorolású járművek terheit növelnék jelentősen.
A pénzügyminisztériumi javaslatcsomagból a kiszivárogtatók által hangsúlyozott rész az, hogy általában csökkentenék az autóvásárláskor fizetendő terhek számát. Megszűnne az eredetvizsgálat díja, a forgalmi engedély és a törzskönyv kiállításával kapcsolatban szedett illeték, import esetén a származás-ellenőrzés díja és a rendszámtábla, valamint a regisztrációs matrica díja is. Csak a legnagyobb tételek, a vagyonszerzési illeték, illetve a regisztrációs adó maradna. Ez nagyjából 30-50 ezer forint megtakarítást jelenthet az újabb autók vásárlói számára.
Mindez úgy 19 milliárd forint kiesést jelentene a költségvetésnek, viszont a javaslatot úgy írták meg, hogy ehelyett nullszaldós legyen, vagy némi nyereséget hozzon. Az illetékek kiesését ennek érdekében a használt autók regisztrációs adójának jelentős emelésével terveznek kiegyenlíteni. Az eddig nyilvánosságra került adatok szerint minden használt autó behozatali költsége növekedne, kivéve az újonnan bevezetni tervezett Euro6-os kategóriáét, ahol várhatóan csökken a regisztrációs adó mértéke.
Hasonló szellemben változtatnának a cégautók adóján is: az erősebb, és alacsonyabb környezetvédelmi besorolású járművek adóját jelentősen emelnék. A cégautó-adó egyébként általában is emelkedne, és állítólag felmerült a bevallásos rendszer lecserélése a szigorúbb kivetéses megoldásra.
Érdekes, hogy a szupertitkos javaslattal kapcsolatban más minisztériumok is állást foglaltak: az Emberi Erőforrások Minisztériuma a szegényebb, sokgyermekes családok autóhoz jutása miatt aggódik a hvg.hu értesülései szerint, bár a pénzügyminisztérium a szempontjaikat nem támogatja. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ugyanakkor még szigorúbban büntetné a környezetszennyezőbb járművek behozatalát.
Az egyelőre nem derült ki, hogy mikor vezetnék be a változtatásokat – az őszi, önkormányzati választások utáni időszak azért valószínűbb, mint egy korábbi – de úgy tűnik, a pénzügyminisztérium a konkrét lépés előtt szondázná a közönség reakcióit. Mással nemigen magyarázható, hogy a minisztériumi titkok ilyen részletességgel láthattak napvilágot.
Egyelőre nem könnyű felmérni, hogy egy ilyen változtatás mit okozna a hazai autópiacon. A legjobb forgatókönyv nyilván az volna, hogy mindenki megembereli magát, elmegy új autót venni, és leszokunk Nyugat-Európa büdös roncsainak hazahordásáról. A legrosszabb pedig, hogy az idősebb használt autók behozatalának drágítása a már az országban futó használtautó-állomány bezáródásához és gyorsabb elöregedéséhez vezethet, ami a 2000-es évek elejéig volt jellemző az ország autóparkjára. Közben fizetőképesség hiányában az újautó-vásárlások nem nőnek látható mértékben.