Az Európai Unió Tanácsa is jóváhagyta a jobb aerodinamikai jellemzők, illetve a biztonságosabb és kevésbé környezetszennyező közlekedés érdekében kialakított, lekerekített orrú vezetőfülkés teherautók használatát 2020. szeptember 1-től - közölte az uniós tanács szerdán. Ezzel már formális akadálya sincs annak, hogy jövő ősztől hosszabb fülkés, kerekebb orrú teherautókkal szórják meg az európai utakat a gyártók.
Európában jelenleg az úgynevezett bulldogfülkés kialakítás az uralkodó a teherautózásban. Ebben a felépítésben a motor teljes egészében a vezetőfülke alatt foglal helyet, ami a tehergépkocsikra vonatkozó hosszkorlátozások miatt nagyon bevett. A jövő ősszel életbe lépő új szabályozással viszont megnő a tehergépjárművek megengedett legnagyobb hosszúsága, a növekedést azonban csak a vezetőfülke aerodinamikai kialakításának javítására lehet majd használni, a járművek hasznos teherbírásának növelésére nem. Ez a fülkét érintő növekedés várhatóan 80-90 centiméter közötti lesz.
A hosszabb vezetőfülkék és az azokból következő nagyobb szélvédők miatt kisebb lesz a holttér, így a vezetők könnyebben észrevehetik a veszélyeztetett úthasználókat, például a gyalogosokat és a kerékpárosokat - írták. Emellett ütközésnél a másoknak okozott károk vagy sérülések is kisebbek lesznek. Egy uniós becslés szerint ezzel évente akár 500 ember - főleg a városi területeken gyalogosan és kerékpárral közlekedők - életét lehet megmenteni.
A kisebb légellenállásnak köszönhetően a várakozások szerint akár 10 százalékkal csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás. A kibocsátás csökkenése pedig az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez is hozzájárul majd - közölték.