Van, aki már most keres a Fiat-Renault tárgyalásokon
Egy olyan horderejű autóipari bejelentés, mint a Fiat és a Renault egyesülési tárgyalásairól szóló hír, akkor is érdekes üzleti szempontból, ha végül az egész ügyből nem is lesz semmi. A Fiat-Chrysler részvények ára például 8%-ot emelkedett hétfőn, csak a hírek hatására – és találják ki, ki használta ki az alkalmat, hogy szabaduljon az FCA papírjaitól?
Aki arra tippelt, hogy a cégcsoport első embere, Mike Manley, az nyert. Ráadásul a vezérigazgató viszonylag nagyban játszik: 3,5 millió dollár értékben adott el, ami csak a hétfői árfolyam-változás alapján 260 ezer dolláros tiszta nyereséget hozott volna, ha Manley az előző nap vette volna a részvényeit az akkori árfolyamon. Ám azt is tudjuk, hogy ez nem így volt: annak idején több, mint 1,39 millió részvényt kapott a kinevezése mellé, ezekből adott el most 250 ezer darabot. Egyébként nem ez az első alkalom, hogy szabadul a részvényektől: eddig közel 10 millió dollárnyin adott túl, bár durván az eredeti mennyiség fele még a kezében van.
Manley egyébként is elég jól keres a Fiat-Chrysler vezéreként: évi 1,6 millió dollár a fizetése, de úgy néz ki, igyekszik pénzzé tenni a részvényeit, amíg lehetséges. A meglepő igazából az, hogy ezt megteheti. Az ilyen, igazgatói címhez járó részvénycsomagok eladását általában korlátozzák valami módon, mivel ez afféle ösztönző a vezérigazgatónak: ha jól vezeti a céget, a szerződése lejártával szép összeghez juthat, ám ha rosszul vezet, maga is elbukja a nagy pénzt. Ám a Fiat-Chryslernél nincs ilyen korlátozás, az pedig elég rossz fényt vet a cégre, hogy a vezérigazgató, akinél jobban elvileg senki nem ismeri a vállalat ügyeit, ilyen intenzitással igyekszik szabadulni a részvényeitől.