Bemutatták a napelemes villanyautót
Két éve hallottunk először a kezdeményezésről: az Eindhoveni Műszaki Egyetemen indult fejlesztés célja egy nagyobb mennyiségben előállítható, az eddigieknél hatékonyabban működő elektromos autó előállítása volt. A Lightyear One azóta odáig fejlődött, hogy legalább egy kézzel fogható prototípus már elkészült.
A hollandok autója egyelőre két területen tér el érdemben a ma már kapható elektromos autóktól. Egyrészt sokkal jobban látszik rajta, hogy a karosszéria elsődleges tervezési szempontja a légellenállás csökkentése volt. Másrészt minden, a vízszinteshez közeli felületét telerakták napelem-táblákkal.
A műszaki részletek közül még mindig csak nagyon keveset árultak el. Ilyen, hogy összesen négy motor hajtja a járművet, minden kereket egy. A teljes hatótáv állítólag 700 km felett van, egy éjszaka alatt, 220 voltos hálózatból viszont csak 400 km-rel növelhető az autó hatótávja. A napelem-táblák ahhoz ugyan kevesek, hogy csak ezek fedezzék a haladás energiaszükségletét, de a gyártó szerint akár évi 20 ezer ingyen kilométerre is elég lehet az energia, amit összeszednek.
Ha van a Lightyear One-nak gyenge pontja, az az ára. Egyelőre 119 ezer eurós, azaz 38,6 millió forintos árról hallani, ami még a durva adókkal terhelt holland autóárakhoz képest sem kevés. Nem csoda, hogy eddig csupán 400-an jelezték, hogy vennének a típusból, bár a gyártás is odébb van még: 2021-ben tervezik kiszállítani az első példányokat. Már ha addig akad még legalább néhány ezer vevő, hiszen négyszáz rendelésre aligha alapozhatnak karriert, még ha valóban olyan hatékony is az autójuk, amilyennek hirdetik.