Egyelőre tíz tagország támogatja Dánia javaslatát, amely megtiltaná a benzines és dízelmotoros autók forgalmazását az Európai Unió területén. A javaslat egyelőre az Unió környezetvédelmi minisztereinek találkozóján hangzott el, de később nyilván igyekeznek majd elfogadtatni az EU törvényhozásával is.
A találkozón elhangzott, hogy az EU-nak 2050-ig klímasemlegessé kellene válnia, ám ehhez durván 40%-kal vissza kellene fogni a szén-dioxid-kibocsátást a közlekedési szektorban. „Meg kell értenünk, hogy nem érünk rá ezzel.” - fogalmazta meg Dan Jorgensen, a javaslatot beterjesztő dán klíma- és energiaügyi miniszter.
A javaslat egyelőre a tagországok számára teremtene lehetőséget arra, hogy megtiltsák a dízel- és benzinmotoros autók forgalmazását, de Jorgensen nem csinált titkot belőle, hogy mi a valódi cél. „Az A tervünk az, hogy európa-szerte érvénybe lépjen a tiltás” - nyilatkozta.
A miniszter azt is elmondta, fontos, hogy jelezzék az autógyártók felé a hosszabb távú célokat, ennek érdekében Dánia egy tíz tagországból álló szövetséget szervez, amely a célok megvalósítása érdekében komolyabb nyomást gyakorolhat az Unió vezetésére.
A tanácskozáson felvetett problémákból egyébként látszik, hogy a kevésbé jómódú országok miniszterei ennél a tiltásnál lényegesebb kérdésnek tartják a Nyugat-Európából ezekbe az országokba áramló korszerűtlen használt autók kereskedelmének korlátozását, ami egyébként szintén komoly gátjává válhat a karbon-semlegességi célok elérésének.