Rozsdamentes, golyóálló sci-fi-tank az új Tesla
Ahogy ígérte, a Tesla félresöpörte az összes hagyományt a Cybertruck elnevezésű modell tervezésekor. Nem csak a pickup kategóriáét, ahol egyébként nagyon hasonló autókat kínál minden gyártó, de még a sajátjait is.
Talán egyszerűbb is összefoglalni, hogy mit tartottak meg: ez az autó is elektromos lesz, mint minden Tesla, és méretben akkora, mint a megszokott pickup modellek: 5,88 méter hosszú. A karosszéria viszont olyan, mintha papírból hajtogatták volna: néhány egyszerű síklap határolta idom, négy keréken. Nem tűnik aerodinamikailag kedvezőnek, de azzal, hogy az elején nem igazán kellett nyílásokat vágni, és a plató lezárható, valószínűleg mégsem rosszabb ilyen szempontból, mint a Ford F-150-eshez hasonló nagy pickupok, amelyek Detroitot mostanság eltartják. Ám még ennél is szokatlanabb, hogy a karosszéria rozsdamentes acélból készült, ezért a prototípuson fényezés sincs, ugyanakkor bizonyos mértékig golyóálló: állítólag a 9 mm-es kézifegyver-lövedékeknek még ellenáll. Mondjuk a bemutatón a kézzel dobott csapágygolyó is kifogott a törhetetlennek mondott üvegen, de az az érzésünk, hogy a gyártás beindításáig, ami két év múlva várható, ezt a problémát talán megoldják valahogy.
A 80-as évek fantasztikus filmjeit idéző forma mellett szinte jelentéktelennek tűnnek a jármű adatai, pedig ezek is elég érdekesek. Többféle verzió lesz, a legegyszerűbb egyetlen motorral, a legerősebb hárommal. Az alapváltozatban az ára a legmeglepőbb: 39 900 dollárért, azaz nagyjából 12 millió forintért kínálják, ami elég versenyképes. Egy hagyományos pickup mondjuk olcsóbb, valahol 30 ezer dollár körül indul az áruk, de ezeket a nagy autókat jellemzően az amerikaiak sem alapkivitelben vásárolják. És már az alapkivitel is egész jónat tűnik: 400 km-es hatótávot ígérnek és 6,5 másodperces gyorsulást százra, valamint 1,58 tonna terhelhetőséget és 3,4 tonnás vontatási képességet.
Ezen felül még két változat szerepel a programban, a 49 900 dolláros (15 millió forintos) mid-range és a 69 900 dolláros (21 millió forintos), hárommotoros csúcsmodell. A kétmotoros közepes kivitel már 4,5 tonnás vontatási képességet ígér 4,5 másodperces gyorsulással százig, a hárommotoros csúcsmodell pedig 6,35 tonnát vontathat, 2,9 másodperc alatt érheti el a százas tempót, és egy töltéssel elmehet akár 800 kilométert. A Cybertruck tölthetőségén is javítanak a Tesla korábbi modelljeihez képest: állítólag 250 kW-os gyorstöltési képességet céloztak meg, ami valószínűleg nagyfeszültségű akkucsomagokat jelent majd.
Úgy tűnik, a Tesla ismét képes volt arra, amire korábban már több alkalommal: teljesen elszakadni a sémáktól, és olyan járművet mutatni, amely elkezdheti átformálni a piacot. A Cybertruck ráadásul az Egyesült Államok messze legfontosabb kategóriájában jelenik meg, és mivel pick-upot jellemzően drágán vásárolnak az amerikaiak, még csak árhátrányban sem lesz.
(A videóban 05:20-nál a nagy baki a bemutatóról)
Ahogy a Teslánál megszokhattuk, a bemutató után csak évekkel kezdődik a szériagyártás: ezt 2021 végére ígérik, de az összes változat csak 2022-től lesz kapható. Egyelőre kérdéses, hogy addigra lesz-e komolyan vehető konkurencia, amely árban és képességekben is versenyezhet a Tesla furcsaságával.