Tárgyalni kezd a VW a dízelbotrány német érintettjeivel

2020.01.03. 09:42

Tárgyalást kezd a Volkswagen (VW) konszern több százezer olyan németországi ügyfele lehetséges kártalanításáról, akik az autógyártó társaság dízelbotrányában érintett modellekből vásároltak - jelentették be csütörtökön.

rh

A VW és a német fogyasztóvédelmi szervezetek országos szövetségének (vzbv) közös közleménye szerint annak a több mint 430 ezer vásárlónak az ügyében kezdenek tárgyalást, akik a vzbv és a legnagyobb német autótulajdonosi érdekvédelmi szervezet, az ADAC autóklub szervezésében beperelték a céget. A cél egy "pragmatikus, az ügyfelek érdekét szolgáló megoldás", amellyel peren kívül le lehet zárni az ügyet. A tárgyalási folyamat még csak a kezdet szakaszában tart, és nem biztos, hogy sikerre vezet - jelezték.

A vzbv és az ADAC a kollektív jogorvoslat németországi szabályozásának egy új eleme, az úgynevezett csoportos megállapítási kereset (Musterfeststellungsklage) révén indított pert az autógyártó társaság ellen. A keresethez EA189 típusú dízelmotorral szerelt, és a dízelbotrány miatt szervizre visszarendelt Audi, Seat, Skoda és Volkswagen autók németországi tulajdonosai csatlakozhattak.

Amerikában visszagyűjtött Volkswagenek a botrány után
Amerikában visszagyűjtött Volkswagenek a botrány után

Az ügy lefolyása már azért is érdekes lesz, mert Észak-Amerikában a VW közel félmillió ügyfelét kárpótolta az érintett autók visszavásárlásával, Németországban azonban – ahol a kérdéses típusokból 2,4 millió futott a dízelbotrány kirobbanásakor – a visszahíváson túl, amely mára nagyrészt lezajlott, nem tettek mást. Eddig ezt azzal indokolták, hogy az eltérő jogi szabályozás miatt nem is lettek volna kötelesek, és a visszahívás után a kérdéses dízelmotorok ismét megfelelnek a rájuk vonatkozó szabályoknak.

A csoportos megállapítási kereset intézményét éppen a VW dízelbotrányának tanulságaként vezették be Németországban. A cél a fogyasztók jogainak erősítése a túlerőben lévő nagyvállalatokkal szemben. A pereket nem az egyes fogyasztók, hanem fogyasztói szövetségek folytatják, a költségeket és a pénzügyi kockázatot is ezek a szervezetek viselik, a fogyasztók számára kedvező bírósági döntés viszont mindenkire érvényes, aki csatlakozott a keresethez.

A Volkswagen dízelbotrányával kapcsolatos összes írásunkat megtalálod ezen az aloldalon.