A bolygó szinte összes jelentős piacán csökkentek tavaly az újautó-eladások, ami azt eredményezte, hogy a 2018-as 94,4 millió után tavaly 90,3 millió új autó fogyott globálisan.
Az autóeladások globális csökkenése egymástól független folyamatok eredménye. A csökkenésből a leginkább Kína vette ki a részét, ahol 2019-ben 2,3 millióval vettek kevesebb autót, mint 2018-ban. Önmagában ez a piac is több tényező miatt esik. Egyrészt nem nő már olyan iramban a középosztály mérete, mint korábban, azaz egyre kevesebb embernek van szüksége autóra, mivel már van neki. Ott volt az USA-val vívott kereskedelmi háború is, másrészt az ország gazdasági növekedése is lassul, tavaly 1992 óta a leglassabb növekedést produkálta, ami még így is nagyon magas, hat százalékos volt.
A mennyiségben szintén jelentős indiai autópiac is esett tavaly, az amerikai piac is zsugorodott 1,3 százalékkal, Európában pedig a Brexit körüli bizonytalanság és az új károsanyag-kibocsátási norma kavart be a számoknak – bár utóbbi majd az idei eladásokban érezteti inkább a hatását. Emiatt is idénre további esést várnak az elemzők, várhatóan egy kevéssel beesnek majd 90 millió alá a globális eladások.
A globális rekord amúgy a 2017-es évé volt, akkor 95,2 millió újautó-vásárlást hozott össze az emberiség. A tavalyi számokhoz pedig még annyit, hogy a nagy márkák között maradt a sorrend. A Toyota volt az első 8,6 milliós eladással, a Volkswagen (a márka, nem a konszern) a második 6,4 millióval, míg a Ford a harmadik 4,7 millióval. Utóbbi az átlagosnál is messze nagyobbat zuhant, 7,8 százalékot estek az eladásaik egy év alatt.