Lemérték, mennyire mérgező egy zöldséges Mercedes
Elsőre elég perverzül hangzik, amit egy német Mercedes W123-as tulajdonosokat tömörítő klub kitalált: egy 1982-es dízelautóra kötötték rá a valós NOx-kibocsátást mérő berendezéseket, és így mentek vele egy 100 km-es kört, majd az eredményt összehasonlították a korszerűbb dízelautókéval. Az öreg dízel első hallásra meglepően alacsony kibocsátás-értéket produkált, kevesebbet, mint sok Euro6-os dízelmotor. Ám a magyarázat nem az, hogy régen ez is jobb volt.

Maga az autó egyébként egy nagyrészt gyári W123-as sorozatú 240d, 343 ezer kilométeren van túl, és egy utólagos katalizátor-beépítés miatt Euro1-es minősítésű, bár a katalizátor csak az elégetlen szénhidrogéneket és a szén-monoxidot semlegesíti, a nitrogén-oxidokat nem. Az eredetileg 72 lóerős autóra az AVL PEMS-készülékét építették rá, amely a maga 70 kilójával rendesen le is terhelte a gépet: a beszámoló szerint ezért sem tudtak 60 km/h-nál jobb átlagsebességet elérni.
A mérés eredménye 808 mg/km nitrogén-oxid-kibocsátás lett, ami alig lett rosszabb a 2016-os Mercedes CLA 200d eredményénél – az újabb modell 737 mg/km-t tudott – a 2016-os Subaru Outback dízelnél (1133 mg/km) és Renault Capturnál (1336 mg/km), illetve a 2015-ös VW Amaroknál (1530 mg/km) pedig sokkal jobb. Csak a 2016-os Audi Q2, és a 2018-as Mercedes E220d hozta a normának megfelelő 80 mg/km alatti értékeket.
A meglepő jelenségre persze van magyarázat. Az 1982 óta eltelt 38 év során rengeteget fejlesztettek a dízelmotorokon, és a fejlesztés elsődleges célja a fogyasztás csökkentése, illetve a teljesítmény növelése volt. Ezek azonban a nitrogén-oxid-kibocsátás növekedésével jártak. És mivel a 2017-ben bevezetett Euro6d Temp szabvány előtt csak laboratóriumi körülmények között kellett teljesíteni a szabványt, illetve akadt egy kiskapu is, a valós nitrogén-oxid-kibocsátás az elméleti értékekhez képest durván elszállt. A kiskapu úgy szólt, hogy ha ezzel a motor élettartama növelhető, a kipufogógáz-tisztító eljárásokat időlegesen le is kapcsolhatták – alighanem ennek köszönhető például a Captur ijesztő kibocsátási értéke, amely a 80 mg/km-es hivatalos határérték több, mint 16-szorosa volt a mérés szerint.
A mérésekből egyébként az is kiderül – és ez egy még annál is lényegesebb tanulság, mint az, hogy az öreg Mercedes nem a legmérgezőbb dízel az utakon – hogy a tiszta dízelmotor nem képtelenség. Az Adblue-val működő redukciós katalizátorokkal a valóságban is simán hozható a határérték alatti NOx kibocsátás, ha ezt megkövetelik a szabályok. Csakhogy ameddig egy szabályt egyszerűbb megkerülni, mint követni, addig a gyártók inkább az előbbivel próbálkoznak, hisz az emissziócsökkentés olyan fejlesztés, ami nem csak drága, de a vásárlók sem hajlamosak többet fizetni érte úgy, ahogy a többlet-lóerőkért, vagy az alacsonyabb fogyasztásért.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
