Lemérték, mennyire mérgező egy zöldséges Mercedes
Elsőre elég perverzül hangzik, amit egy német Mercedes W123-as tulajdonosokat tömörítő klub kitalált: egy 1982-es dízelautóra kötötték rá a valós NOx-kibocsátást mérő berendezéseket, és így mentek vele egy 100 km-es kört, majd az eredményt összehasonlították a korszerűbb dízelautókéval. Az öreg dízel első hallásra meglepően alacsony kibocsátás-értéket produkált, kevesebbet, mint sok Euro6-os dízelmotor. Ám a magyarázat nem az, hogy régen ez is jobb volt.
Maga az autó egyébként egy nagyrészt gyári W123-as sorozatú 240d, 343 ezer kilométeren van túl, és egy utólagos katalizátor-beépítés miatt Euro1-es minősítésű, bár a katalizátor csak az elégetlen szénhidrogéneket és a szén-monoxidot semlegesíti, a nitrogén-oxidokat nem. Az eredetileg 72 lóerős autóra az AVL PEMS-készülékét építették rá, amely a maga 70 kilójával rendesen le is terhelte a gépet: a beszámoló szerint ezért sem tudtak 60 km/h-nál jobb átlagsebességet elérni.
A mérés eredménye 808 mg/km nitrogén-oxid-kibocsátás lett, ami alig lett rosszabb a 2016-os Mercedes CLA 200d eredményénél – az újabb modell 737 mg/km-t tudott – a 2016-os Subaru Outback dízelnél (1133 mg/km) és Renault Capturnál (1336 mg/km), illetve a 2015-ös VW Amaroknál (1530 mg/km) pedig sokkal jobb. Csak a 2016-os Audi Q2, és a 2018-as Mercedes E220d hozta a normának megfelelő 80 mg/km alatti értékeket.
A meglepő jelenségre persze van magyarázat. Az 1982 óta eltelt 38 év során rengeteget fejlesztettek a dízelmotorokon, és a fejlesztés elsődleges célja a fogyasztás csökkentése, illetve a teljesítmény növelése volt. Ezek azonban a nitrogén-oxid-kibocsátás növekedésével jártak. És mivel a 2017-ben bevezetett Euro6d Temp szabvány előtt csak laboratóriumi körülmények között kellett teljesíteni a szabványt, illetve akadt egy kiskapu is, a valós nitrogén-oxid-kibocsátás az elméleti értékekhez képest durván elszállt. A kiskapu úgy szólt, hogy ha ezzel a motor élettartama növelhető, a kipufogógáz-tisztító eljárásokat időlegesen le is kapcsolhatták – alighanem ennek köszönhető például a Captur ijesztő kibocsátási értéke, amely a 80 mg/km-es hivatalos határérték több, mint 16-szorosa volt a mérés szerint.
A mérésekből egyébként az is kiderül – és ez egy még annál is lényegesebb tanulság, mint az, hogy az öreg Mercedes nem a legmérgezőbb dízel az utakon – hogy a tiszta dízelmotor nem képtelenség. Az Adblue-val működő redukciós katalizátorokkal a valóságban is simán hozható a határérték alatti NOx kibocsátás, ha ezt megkövetelik a szabályok. Csakhogy ameddig egy szabályt egyszerűbb megkerülni, mint követni, addig a gyártók inkább az előbbivel próbálkoznak, hisz az emissziócsökkentés olyan fejlesztés, ami nem csak drága, de a vásárlók sem hajlamosak többet fizetni érte úgy, ahogy a többlet-lóerőkért, vagy az alacsonyabb fogyasztásért.