Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) kiadta a 2019-es évre vonatkozó proviziórikus jelentését. Ez alapján 2017 és 2018 után 2019-ben is nőtt az új autók CO2-kibocsátása.
Az ügynökség 2010-2016 közötti időszakban még lassú csökkenésről számolhatott be, azóta viszont ha nem is sokkal, de folyamatosan nő az eladott autók kilométerre vetített CO2-kibocsátása. Tavaly az EU-ban (+plusz Nagy-Britanniában, Írországban, Izlandon és Norvégiában) 122,4 g/km volt a szén-dioxid-kibocsátása az eladott új autóknak. Ez az 1,6 grammos növekedés kényelmesen a 2019-ig érvényes, 130 g/km-es, büntőtadós határérték alatt marad, azonban a már érvényben lévő 95 g/km-es értéktől jelentősen elmarad.
Habár 2020-ban még haladékot kaptak az autógyártók (a legjobban szennyező 5%-ot nem kell beszámítaniuk a flottaátlagba), 2021-től ez a kedvezmény megszűnik, így több gyártó is elég nagy bajban lehet. Az Ügynökség szerint egyébként a flottaátlag-növekedésről az egyre jobban teret hódító, nehéz SUV-k és a nem elég gyorsan növekvő villanyautó-szegmens tehet.
Számításaik szerint 2018-ról 2019-re átlagosan 30 kilóval nehezebbek lettek az autók. Az EEA szerint az egyes tagállamoknak tovább kellene ösztönöznie a villanyautó-töltőhálózatok építését, hogy ezzel a gyártók még inkább az elektromos hajtású autók felé mozduljunak el.