Nem először van az az érzésünk az idei Pekingi Autószalon újdonságait látva, hogy egyes autók a rutinosabb játéktervezők segítségét veszik igénybe. A Songsan Motors nevű cég kreációi egyértelműen emlékeztetnek egy-egy autóipari legendára, de az arányok itt is annyira esetlegesek, hogy másolatoknak ezeket aligha nevezhetjük.
A csoda ráadásul párosával érkezik: a sportkocsikedvelők számára készül a Songsan Dolphin. Ez egyértelműen a duplalámpás Corvette C1 (1958-60) stíluselemeiből építkezik. Megvan minden lényeges részlet, a panoráma-szélvédőtől a vicsorgó króm-hűtőrácson át az első kerék mögötti fehér betétig, csak az arányok nem stimmelnek, de egyáltalán. A Dolphint hosszú első túlnyúlása árulja el, és néhány részlet – például a hátsó kerekek körüli rész – ügyetlen kialakítása.
A 4,8 méter hosszú, 1,85 méter széles és 1,39 méter magas, azaz az eredetinél harminc centivel hosszabb és tízzel magasabb gép leszedhető keménytetővel készül, amit a csomagtartóban pont el is lehet helyezni. Az élmény egyértelműen a BYD-től beszerzett hajtásrendszernél kezd elválni az eredetitől: V8-as helyett konnektoros hibrid hajtás kerül az autóba, 1,5 literes turbómotorral és 16 kWh-s akkumulátorral. Bár az adatok erősen hiányosak, a 4,9 másodperces gyorsulási idő 100 km/h-ra azt sugallja, hogy a Corvette-másolat sem mehet rosszul, és állítólag 90 km-nél többet is elmehet tisztán villamos üzemben.
Ha lehet, még kevésbé könnyű komolyan venni a Songsan Summer elnevezésű modellt, amely groteszk Volkswagen Samba karikatúra. Az első Transporter személyszállító változatának stíluselemei itt is a helyükön vannak – kezdve az orr-rész V alakú domborításával, amelyet a kétszínű fényezés is kiemel – viszont maga az autó egyértelműen orrmotoros arányú, hosszú orrú dolog, azaz inkább egyfajta karakterlopásról lehet beszélni. A célszerűséggel itt sincs baj: kétoldalt tolóajtós az autó, láthatóan kényelmes ülésekkel, és megemelhető tetővel, ami alatt integrált tetősátor húzódik meg.
A két modell közül csak a Dolphin árát ismerjük: azért 590 ezer jüant kérnek, ami átszámítva úgy 27 millió forint lenne, de a kivitelét nézve a Summer sem lehet olcsó mulatság. Amennyire a képek alapján sejthető, a kivitelezés is rendben van, már csak az a kérdés, hogy sokan lesznek-e hajlandók jelentős felárat fizetni az ottani szemmel nyugat-idéző stílusért, amit a Songsan kínál, főleg úgy, hogy a látvány mindkét esetben inkább tűnik viccesnek, mint ízlésesnek.
Tulajdonképpen valószínűtlen, hogy bármi akadálya lenne a Songsan autók exportjának - ezek a régi formák biztosan nem védettek sehol a világon - de valahogy az az érzésünk, hogy erre nem kerül sor.