Egy repülő autó, ami tényleg repül
A szlovák Stefan Klein nem az a fajta, aki feladja. Előző repülő autójával, az Aeromobillal nem volt szerencséje – azzal 2015-ben, az egyik próbaúton lezuhant –, de most egy új márkanevű, új géppel már sikeresen hajtotta végre az első felszállást.
Az új gép, amelyet Klein Vision Aircar néven még tavaly mutattak be Kínában, alapos továbbfejlesztés eredménye. Ránézésre sokkal autószerűbb, mint az Aeromobil volt: míg ott a hátsó futóművet lényegében egybe építették a függőleges vezérsíkkal, itt jóval egyértelműbben különválnak a funkciók. A hátsó irányítófelületeket repülés előtt viszonylag hosszan tolja ki magából hátra a jármű, a hosszában összehajtva, és hátrahajtva tárolt szárnyakat pedig már az első és hátsó kerekek közti burkolat alatt viszi magával.
A tolólégcsavaros megoldás viszont megmaradt, és a videón helyenként hallható hang alapján valószínűleg a motor is hasonló, mint az Aeromobilban használt 1,2 literes Rotax. Pontos adatokat egyelőre nem közöltek, bár a feltaláló 200 km/h-s végsebességről, és 1000 km-es hatótávról beszél.
Autóként valószínű, hogy hamar megkapja majd a forgalmazáshoz szükséges engedélyeket az Aircar, az azonban sokkal költségesebb és hosszadalmasabb folyamatnak ígérkezik, hogy repülőként, a légügyi hatóságoktól is megszerezzék a szükséges hozzájárulásokat. Ehhez képest már csak apró buktató, hogy egy ilyen géphez jogosítványból is kétféle kell, ha ki akarjuk használni a képességeit.